Een levensgevaarlijke opdracht - Caroline Lawrence RECENSIE

Recensie: Een levensgevaarlijke opdracht - Caroline Lawrence

Alex en zijn beste vriend Dinu reisden al eerder duizenden jaren terug in de tijd, naar Londen in de Romeinse tijd. Ze beloofden daarna om nooit meer een tijdreis te maken. Maar nu krijgen ze opnieuw een gevaarlijke opdracht: ze moeten terug in de tijd om op zoek te gaan naar de wijste man van de wereld, de filosoof Socrates. Er gebeurt alleen iets, waardoor de loop van de geschiedenis per ongeluk wordt verstoord. Lukt het Alex en Dinu hun blunder ongedaan te maken?

Een levensgevaarlijke opdracht is het tweede deel van de Time Travelers-serie. Het is fijn om te weten wat er in het vorige deel is gebeurd, maar je zou de boeken eventueel ook los van elkaar kunnen lezen. Meteen aan het begin van Een levensgevaarlijke opdracht waan je je al in het hedendaagse Athene. Alex en Dinu zijn hier namelijk met hun familie, als Solomon Daisy hun weer op komt zoeken. Hij wil meer weten over Socrates. Is hij echt degene die de geschiedenisboeken zeggen dat hij is?

Je merkt dat Caroline Lawrence wederom goed research heeft gedaan. Ze omschrijft goed hoe het leven in een oude Griekse stad was. Ze beschrijft bezienswaardigheden (die we nu soms nog steeds kunnen zien), maar ook de geuren en geluiden van de Griekse stad komen aan bod. Ook de portretten van Socrates, zijn leerling Plato en Alcibiades komen geloofwaardig over. Tijdens het lezen leer je ook zeker meer over hun leven. Caroline heeft een fijne schrijfstijl, waardoor het boek prettig leest. Toch beleven de hoofdpersonen soms wel heel erg veel, waardoor het verhaal soms iets te snel gaat en je het misschien niet altijd even goed kunt volgen.

De hoofdpersonen van Een levensgevaarlijke opdracht Alex en Dinu, zijn twee nuchtere helden, maar met echte puberproblemen: onzekerheden over meisjes, school en hun eigen vriendschap. Ook Dinu's zusje, Crina, is een leuke toevoeging aan het verhaal. Waar Alex en DInu Crina eerst nogal vervelend vinden, verandert hun band wanneer Crina ook per ongeluk in het oude Athene terechtkomt.

Een levensgevaarlijke opdracht is een spannend, nieuw deel in de Time Travelers-serie. Ook is het een grappig en informatief boek, waarbij je mee te weten komt over het Oude Griekenland, door middel van een reis terug in de tijd.

TIME TRAVELERS - Een levensgevaarlijke opdracht

1  2  3  4  5

De 12-jarige Alex reist met zijn beste vriend via een tijdportaal duizenden jaren terug in de tijd, op zoek naar de beroemde filosoof Socrates. Daarbij verstoren ze per ongeluk de loop van de geschiedenis… Ze moeten hun blunder ongedaan maken – of ze houden zelf op te bestaan. En dat moet binnen 48 uur gebeuren; anders kunnen ze nooit meer terugkeren naar hun eigen tijd. Dit is het begin van een bloedstollende race tegen de klok die ze niet mogen verliezen. Spannend tijdreisavontuur vol achtervolgingen in het Athene van 415 jaar v. Christus.