Wij zijn de wereld - Jostein Gaarder RECENSIE

Recensie: Wij zijn de wereld - Jostein Gaarder

Het boek Wij zijn de wereld is geschreven door de auteur Jostein Gaarder. Jostein Gaarder is ook bekend van het boek De wereld van Sofie. De ondertitel van dit boek is Een levensfilosofie. Jostein heeft dit boek voor zijn zes kleinkinderen geschreven, het is een persoonlijk brief aan hen. Deze brief, het boek, was een verrassing voor hen want zij wisten hier pas van toen het boek gepubliceerd werd.

In dit boek vertelt Jostein over de vragen die hij heeft over de wereld en het bestaan op aarde. Als klein kind dacht hij al na over grote vragen in het leven, het bestaan en de dood. Wanneer hij als kind aan volwassenen zijn vragen stelde dan antwoordden zij dat hij hier maar niet over na moest denken. Dit deed hem besluiten nooit volwassen te worden en juist wél over deze dingen na te blijven denken. Hij maakt zich merkbaar veel zorgen over de wereld in de komende eeuw waarin zijn kleinkinderen moeten opgroeien. Klimaatverandering, kernoorlogen en verlies van biodiversiteit zijn onderwerpen die aan de orde komen en waar hij grote zorgen over heeft. Hij noemt de komende 150 jaar de meest beslissende periode van de mensheid.

Jostein Gaarder zegt dat Wij zijn de wereld een levensfilosofie is, maar de eerste 110 pagina's gaan niet echt over filosofie. Het gaat vooral over zijn ervaringen, herinneringen, natuurwetenschappelijke weetjes en anekdotes uit zijn jeugd. Regelmatig lijkt het eigenlijk op reclame voor zijn eerdere boeken, dan beschrijft hij in het kort zijn eerdere boeken en wat hij daarmee probeerde te vertellen. Het meest filosofische stukje is eigenlijk dat hij de universele wet "doe een ander niet aan wat je niet wil dat jou wordt aangedaan" uitbreidt naar de komende generaties. Doe komende generaties niet aan, wat je ook niet zou willen dat eerdere generaties jou en de wereld aan zouden hebben gedaan. Naast dit advies heeft hij het advies om vaker op een donkere plek naar de sterren te kijken en vaker de natuur in te gaan.

Wij zijn de wereld is een boek van ongeveer 200 pagina's met grote letters en een flinke regelafstand. Het boek leest lekker vlot weg en er worden interessante weetjes gedeeld. Je moet houden van de manier van schrijven, soms staat er erg veel 'ik' op een pagina en lijkt het alleen over zijn ervaringen te gaan. De auteur focust zich in elk hoofdstuk op één thema. In het laatste hoofdstuk probeert hij de samenhang of rode draad tussen al die hoofdstukken uit te leggen, maar die rode draad is ook na uitleg erg vaag. Het voelt een beetje of je als lezer van hot naar her wordt geslingerd.

Wij zijn de wereld

1  2  3  4  5

In Wij zijn de wereld schrijft Gaarder een persoonlijke brief aan zijn kleinkinderen, waarin hij zijn levensfilosofie uiteenzet en cruciale vragen stelt. Wat maakt jou gelukkig? Hoe gaan wij om met de natuur? En de belangrijkste vraag van deze tijd: hoe zorgen we voor onszelf, elkaar én de planeet waarop we leven?