Va-banque - John-Alexander Janssen RECENSIE

Recensie: Va-banque - John-Alexander Janssen

Speel je op safe of ga je het risico aan? Voortgestuwd door verlangens naar macht of net door de wil om te overleven kiezen de hoofdpersonages in de recentste roman van John-Alexander Janssen voor va-banque, een alles-of-nietsspel. De meeste aandacht in Va-banque gaat uit naar Roemer de Haan, werkzaam in de rederij van zijn Rotterdamse schoonvader Anthony Slingelant en er duchtig op gebrand om hem op te volgen. Hij dringt dan ook aan op voortdurende investeringen terwijl Slingelant eerder de kat uit de boom kijkt. Ook Marieke, de vrouw van Roemer, verschijnt voor het voetlicht. Zij wil uit de schaduw treden van haar man en werkt zich kapot om zelf een toppositie binnen te rijven. Naast dit koppel zijn er nog drie andere belangrijke personages: Dennis Kamp, eveneens uit Rotterdam, Andriy Yeremenko, oorlogsjournalist in Oekraïne en Joseph Nyale, afkomstig uit een sloppenwijk in Dar es Salaam. Alle drie hebben ze zo hun redenen om zich met bijzondere zaakjes in te laten. Wat ze niet weten, is dat ze de speelbal zijn in een groter netwerk. Het lot verbindt hen met elkaar, maar ook de onderlinge keuzes die ze al dan niet maken.

De auteur John-Alexander Janssen heeft in Va-banque voor een originele invalshoek gekozen die een inkijk geeft in onze moderne geglobaliseerde wereld. Hij stelt daarbij subtiel een pertinente vraag: wie komt er als winnaar uit de voortdurende wedloop naar macht en het constante winstbejag?

De manier waarop de auteur de verhaallijnen met elkaar verweeft in Va-banque, is zeker interessant te noemen. Hij creëert een goede spanningsboog waardoor pas stelselmatig duidelijk wordt hoe de levens van de hoofdpersonages onderling met elkaar verbonden zijn. De laatste hoofdstukken bouwt hij op naar een hoogtepunt dat in een verrassend einde culmineert.

De moderne wereld kenmerkt zich door een staat van vluchtigheid. Ook dat is in Va-banque op stilistisch vlak mooi weergegeven. Alleen heeft dat tot gevolg dat bepaalde hoofdstukken moeilijk beklijven. Zeker wanneer er breed uitgesponnen bedrijfsgesprekken aan te pas komen, wat ongetwijfeld een authentieke meerwaarde voor het plot heeft, is het moeilijk om de aandacht bij het verhaal te houden. John-Alexander Janssen had net iets overtuigender kunnen zijn mocht Va-banque beknopter en sneller to-the-point komen.

John-Alexander Janssen houdt in Va-banque de lezer een ontluisterende spiegel voor van de huidige geglobaliseerde maatschappij waar nietsontziende winstjagers het voor het zeggen hebben. Om een blijvende indruk te maken zou de roman er baat bij hebben om, zeker in het begin, enkele passages te verkorten en zo vlugger tot de kern van de zaak te gaan.

Va-banque

1  2  3  4  5

Roemer de Haan is niet op aarde om op safe te spelen. Hij wil zijn schoonvader, de respectabele scheepsreder Slingelant opvolgen, en snel. Roemers vrouw, Marieke, ziet het met lede ogen aan, worstelend met haar eigen ambities als advocate. Ook elders in de wereld wordt gedroomd van een beter leven: aan de onderkant van de Nederlandse samenleving waar een man zich gedwongen ziet wat geld te verdienen met een duister klusje; in de Oekraïne, waar een journalist terechtkomt aan het Russische oorlogsfront; en in Dar es Salaam, waar een man gaat werken bij de aanleg van een sloopwerf voor scheepswrakken. Wat ze allemaal niet weten: hoe hun levens noodlottig met elkaar verbonden zijn.