Ontzet - Gerard van Gemert RECENSIE

Recensie: Ontzet - Gerard van Gemert

Krijn moet tijdens de Tweede Wereldoorlog doen of zijn gezin bevriend is met de Duitsers. Op zolder boven de bakkerij zit namelijk een Joods gezin. Om hen verborgen te houden leveren ze altijd brood aan de bezetter Otto Hausmann, die ook af en toe een praatje komt maken in de bakkerij. Dit leidt tot groot ongenoegen bij de dorpsbewoners. Zij zien familie van Overeem als een stel NSB'ers. Krijn kan dan ook niet wachten tot hij mag vertellen waarom ze zo aardig zijn tegen de Duitsers en zijn vrienden eindelijk weer normaal tegen hem zullen doen. Helaas blijkt dit moment toch niet zo geweldig als verwacht.

Gerard van Gemert weet je als lezer vanaf het eerste woord te grijpen. Je gaat helemaal op in het verhaal van Krijn en kunt niet wachten tot de ontknoping nadert. Voor het zo ver is, beschrijft Van Gemert nog verschillende obstakels die Krijn moet doorstaan, waardoor het verhaal spannend blijft tot het eind.

Ondanks het zware thema weet Gerard van Gemert toch een enigszins luchtig boek te maken van Ontzet. Het is een boek geschreven voor kinderen en het beschrijft ontzettend goed welke moeilijkheden een kind in die tijd moet doorstaan en daarnaast ook welke lichtpuntjes er evengoed nog waren. Doordat deze worden afgewisseld is het verhaal goed behapbaar en fijn om te lezen.

Persoonlijk spraken de tekeningen mij niet aan. De hoofdpersonen lijken op de tekeningen heel oud en kinderen kunnen zich hier moeilijk mee identificeren. De illustraties laten de hoofdpersonen ouder lijken, terwijl het verhaal juist zo mooi vanuit een basisschoolleerling geschreven is.

Ontzet is geschreven voor lezers vanaf 10 jaar. Het is een boek dat ik ook zeker niet zou aanbevelen voor jongere lezers. Ondanks de goede schrijfstijl en de afwisseling tussen de moeilijke en fijne momenten komen er toch een aantal gruwelijkheden aan bod. Zo wordt een bekende van Krijn en publiek doodgeschoten en verliest hij ook een dierbare vriendschap door de oorlog. Deze gebeurtenissen maken een impact en de mooie woorden van Van Gemert zorgen ervoor dat zelfs volwassenen een brok in hun keel zullen krijgen.

Ontzet is een spannend verhaal over verzet in de Tweede Wereldoorlog, geschreven vanuit de ogen van een kind. Een goed boek om kinderen duidelijk te maken hoe het leven er in die tijd uitzag en dat het niet alleen voor de Joden, maar ook voor veel anderen een erg moeilijke tijd was, met evengoed een aantal lichtpuntjes.

Recensie: Ontzet - Gerard van Gemert

Ontzet

1  2  3  4  5

Tijdens de Tweede Wereldoorlog lijkt het wel of de ouders van Krijn bevriend zijn met de Duitsers. Ze leveren brood aan de bezetter en officier Otto Hausmann komt af en toe een praatje maken in de bakkerij. De andere inwoners van het dorp kijken daarom op hen neer. Maar in werkelijkheid verbergt de familie Van Overeem een Joods gezin met drie kinderen op zolder. Krijn kan niet wachten tot hij aan iedereen kan laten zien dat hij en zijn ouders aan de goede kant staan. Maar als het moment gekomen is, ziet de wereld er anders uit dan Krijn had verwacht. Een spannend verhaal over een Nederlands gezin dat zich op zijn manier verzet tegen de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voor lezers vanaf 10 jaar.