Het licht breekt door - Thea Zoeteman RECENSIE

Recensie: Het licht breekt door - Thea Zoeteman

Het licht breekt door van Thea Zoeteman gaat over thema's zoals onzekerheid en pesten. Alles draait rond Anita, een vroege twintiger die in een bakkerij werkt. Haar leven is eentonig en ze is toe aan verandering. Alleen is ze wat onzeker en weet niet goed waar te beginnen.

Op een dag komt er een jonge vrouw genaamd Elise de bakkerij binnen. Ze is heel ontevreden van Anita haar uitstraling en haar werk. Anita voelt zich er ongemakkelijk bij, maar besluit het te negeren. Dan ontmoet haar broer Felix een nieuw meisje. Hij nodigt haar uit voor het familiefeest en dit blijkt Elise te zijn. Beide vrouwen staan al snel tegenover elkaar en vechten om te tonen dat hun eigen leven zoveel beter is. Anita is erg aangedaan van de hele situatie en voelt zich steeds onzekerder. Tot dat ze een knappe man ontmoet die haar wereld op zijn kop zet.

Het verhaal heeft vooral een focus op Anita's vreselijke verleden. Ze is slachtoffer van pesten en dit beheerst nog steeds haar leven. Ze heeft het moeilijk om zich aan te passen en nieuwe dingen uit te proberen. Het boek start dus vanuit een geweldig thema, alleen blijft het daar een beetje bij. Er is een trage start van het verhaal en dit gaat zo door naar het einde toe.

De karakters zijn uiteenlopend. Toch is dit niet in positieve zin. Ze worden vaak overdreven beschreven maar reageren tegelijkertijd heel oppervlakkig. Zo is Anita erg saai, Felix gewoonweg naïef en Elise een zware egoïst. Dit maakt het hele verhaal vooral vermoeiend om te lezen. Je weet exact hoe en wanneer ze zullen ingaan op een conversatie. Alleen Elise maakt Het licht breekt door nog een beetje interessant, maar een fijn karakter is ze niet. Anita laat bovendien over haar heenlopen en lijkt net toe te geven aan Elise haar grillen. Waar is haar moed en zelfstandigheid? Er is met andere woorden weinig sprake van karakterontwikkeling.

De personages staan daarnaast ver af van de realiteit en het doelpubliek. Anita en haar familie zijn zeer katholiek en bidden elke dag tot God. Dit is vandaag de dag bijna ondenkbaar en maakt het moeilijk om je te identificeren met het hoofdpersonage. Er worden sporadisch Bijbelverzen genoemd en alle gevolgen zijn te wijten aan de Heer. Elke levensles is dus gebaseerd op de Bijbel.

Al deze bizarre karakters zorgen ervoor dat Het licht breekt door langdradig is en vol herhaling zit. Het gaat om korte hoofdstukken waarin echt weinig gebeurd. Veel scènes waren zelfs overbodig en het verhaal is op zijn zachts gezegd voorspelbaar. Dit komt omdat je op voorhand al weet dat Anita een vreselijk verleden heeft. Er is dus geen sprake van een verrassingseffect of een ommekeer. Het einde is een typische variant van 'eind goed, al goed'. Dit is ook het beste deel, want hierin zien we Anita eindelijk haar verleden omhelzen.

Het licht breekt door is kortgezegd geen geweldig boek. Het mist goede personages en een interessante verhaallijn. De thema's en het uitgangspunt waren een goede start geweest, maar de uitwerking is een heel pak minder. De achterkant spreekt dus wel aan, alleen doet de inhoud niet wat het beloofd.

Het licht breekt door

1  2  3  4  5

Anita, de hoofdpersoon van 'Het licht breekt door' van Thea Zoeteman, werkt al sinds haar zestiende bij dezelfde bakkerij. Elke dag is hetzelfde, maar ze mist de moed om de sleur te doorbreken. Haar schoonzusje Elise bemoeit zich overal mee en Anita voelt haar zelfvertrouwen nog verder wegvallen. Maar dan ontmoet ze Fred. Hij wil Anita graag helpen haar angsten te overwinnen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te zijn…