Klopjacht - James Patterson RECENSIE

Recensie: Klopjacht - James Patterson

Alex Cross en John Sampson bereiden zich voor op een trip door de wildernis. Met name Sampson heeft daar behoefte aan na de dood van zijn vrouw, maar op het laatste moment worden ze opgeroepen om een moord te onderzoeken. Ze komen terecht in een oorlog tussen een Mexicaans kartel en de mysterieuze M. die Cross al jaren lijkt te volgen. Aan wiens kant staat deze M. eigenlijk? En wat wil hij van Cross?

Deel 29 van de Alex Cross-serie heeft alles wat een actiethriller in huis moet hebben: een hoog tempo, vlotte schrijfstijl, twee keiharde helden in de hoofdrol en een paar slechteriken. Het lijkt wel alsof James Patterson de boeken uit zijn mouw kan schudden, zo makkelijk laat de man nieuw werk verschijnen. Daar is wel eens commentaar op gekomen, maar het valt niet te betwisten dat zijn boeken immens populair zijn. Dat zal niet anders zijn met Klopjacht.

Het verhaal in Klopjacht is niet erg innovatief, maar het heeft interessante ingrediënten. Het verhaal is makkelijk te volgen en bezit een mooie mix tussen persoonlijke interacties en avontuurlijke spanning. Het avontuurlijke is zeker te wijten aan de trip die ze door de wildernis maken. Deze geeft het geheel ook net iets extra, waardoor het meer is dan zomaar een politiethriller. Voor de fans zit er natuurlijk een opbouw in de reeks waarbij ze de hoofdpersonages elk boek wat beter leren kennen, toch is Klopjacht ook prima als standalone te lezen. Je mist dan hier en daar wat voorkennis, maar eigenlijk wordt alles wel heel goed uitgelegd en blijven er geen onduidelijkheden over.

De schrijfstijl is erg toegankelijk. Nergens hoef je als lezer te stoppen om na te denken wat Patterson bedoelt. Het leestempo kan je net zo hoog leggen als je zelf wilt, want daar laat de stijl zich uiterst goed voor lenen. De zinnen zijn kort en het woordgebruik is eenvoudig. Een jonge vlotte lezer zou Klopjacht ook al prima kunnen lezen, ware het niet dat de subthema’s toch stiekem vrij zwaar zijn. Drugs, moord, getuigenissen, dood door een ziekte, en zelfs een stukje #metoo. Het zit allemaal in de ruim 350 bladzijden op een compacte manier verpakt. Nergens wordt erg diep op de thematiek ingegaan, en het is meer dat het stukjes zijn om een puzzel te vormen die dient om de interesse van de lezer te wekken.

Klopjacht is een perfect boek voor de lezer die wil ontspannen tijdens het lezen van een actiethriller. Eigenlijk is het niet nagelbijtend spannend en er wordt nergens gevraagd om diep na te denken, maar door de stijl en de mix van elementen blijft er meer dan genoeg vermaak over. Je kan dit boek tussendoor lezen, af en toe een hoofdstuk, en dan blijft het genoeg hangen om direct helemaal in het verhaal te zitten. Maar je kan natuurlijk op een zondagmiddag gaan zitten en Klopjacht in één ruk uitlezen. Dan heb je enkele uren vertier en ben je naderhand zo weer klaar om door te gaan naar het volgende boek.

Recensie: Klopjacht - James Patterson

Klopjacht

1  2  3  4  5

Een klopjacht op gevaarlijk terrein. Kan Danny Black zijn naam zuiveren?

De provincie Helmand, Afghanistan. De Taliban zijn in opkomst. Een uiterst geheim sas-moordteam wordt ingezet om belangrijke doelwitten uit te schakelen. Het is bloederig, gewelddadig en meedogenloos werk, alleen geschikt voor de meest bekwame en gevoelloze commando’s van het regiment – zoals Danny Black.

Maar wanneer Danny zich bij dit sas-team aansluit, komt hij er al snel achter dat Taliban-militanten niet zijn enige probleem zijn. Zowel het Britse leger als het sas-team blijkt niet immuun voor corruptie. Als hij wordt beschuldigd van een afschuwelijke oorlogsmisdaad, slaat hij op de vlucht. Een klopjacht op gevaarlijk terrein volgt en Danny zal al zijn verstand, training en kracht moeten inzetten om te kunnen overleven en de waarheid aan het licht te brengen.

• Deze films en series verschijnen in februari op Netflix

• Hoe je in één klap 101 miljoen volgers verliest - Frederick Deloddere

• Jacht om Middernacht - Benjamin Read & Laura Trinder