Onbreekbaar - Marieke Damen RECENSIE

Recensie: Onbreekbaar - Marieke Damen

De relatie tussen Alexandra en Maarten staat op knappen, en daarom besluit Alexandra naar een vakantiehuisje op de Veluwe te gaan. Hier wordt zij na een paar glaasjes alcohol te veel gekidnapt en meegenomen naar een huis. De zestienjarige Demi is er pas achter gekomen dat ze ongewild zwanger is, en na de eerste afspraak bij de abortuskliniek wordt ook zij gekidnapt. Alexandra en Demi komen bij elkaar terecht in de zogenaamde 'papegaaienkooi'. Hier volgt een tijd van psychische en mentale uitputting. En dan is er ook nog Jacob. Waarom juist deze twee vrouwen gekozen zijn en wat zij met elkaar gemeen hebben wordt pas later in het boek duidelijk.

Onbreekbaar is de nieuwe thriller van Thrillzone-award winnaar Marieke Damen. Weer slaat ze de spijker op zijn kop. Damen weet het boek zo op te bouwen dat het tergend spannend blijft tot het einde. De schrijfstijl is vlot en soms een beetje te gemakkelijk. Een deel van de hoofdstukken gaan terug naar de jeugd van Alexandra, Demi en Jacob. Dit maakt het boek erg interessant om te lezen omdat je verschillende kanten en de motieven van de hoofdpersonen leert kennen. Je ziet de hoofdpersonen ontwikkelen in de loop van het boek.

Met stip een super sterke thriller. Het plot zit erg goed in elkaar, er is echt goed over nagedacht en er zijn veel diepere lagen te bekennen. Ook de titel van het boek, Onbreekbaar, komt op verschillende manieren terug in het verhaal. Op sommige punten zijn de gebeurtenissen wel extreem en een beetje onrealistisch, maar dat is niet ongewoon bij thrillers.
Op de cover van Onbreekbaar staat een papegaaienkooi, een attribuut dat een grote rol speelt in het boek. Het lege nest in de kooi heeft ook een symbolische betekenis.

Het was voor mij onmogelijk om Onbreekbaar weg te leggen en ik heb het in één ruk uitgelezen. De schrijfstijl is naar mijn mening een beetje vlak, maar dat maakt het plot wel weer goed. Alle verhaallijnen zijn diep in elkaar verweven en op het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar. Wederom een erg goed boek van Marieke Damen, en een aanrader voor de liefhebber van thrillers.

Recensie: Onbreekbaar - Marieke Damen

Onbreekbaar

1  2  3  4  5

Alexandra is een succesvolle zakenvrouw, maar in haar relatie met Maarten niet meer gelukkig. Ze besluiten een pauze te nemen om uit te zoeken wat ze nog voor elkaar voelen. Alexandra vertrekt met hun zoontje Max naar hun vakantiehuis aan de rand van de Veluwe. Al snel na aankomst wordt ze ontvoerd; Max blijft alleen in het huis achter…

Demi is een tiener vol toekomstdromen. Totdat ze zwanger raakt. Na een consult bij de abortuskliniek wordt ze klemgereden en in een busje gesleurd…

Alexandra en Demi kennen elkaar niet, maar worden samen gevangengehouden in een kamer die ze de ‘papegaaienkooi’ gaan noemen. Wie houdt hen daar? Waarom? En kunnen ze nog ontsnappen?