Kroniek in steen - Ismail Kadare RECENSIE

Recensie: Kroniek in steen - Ismail Kadare

Het denken en doen in een oude Albanese stad, beleefd door een tienjarig kind, komt tot ons in de roman Kroniek in steen van Ismail Kadare (1936). Een verhaal van een insider: de auteur ontwaarde het leven in het stadje Gjirokastër, waar de bevolking in steen gevangen zit, totdat de Tweede Wereldoorlog ze daar op ruwe wijze van los maakt. Italianen, Grieken en Duitsers zorgen voor veel leed totdat uiteindelijk de partizanen de macht grijpen en dat gebeurt bepaald ook niet op zachtzinnige wijze.

Kadare verstaat als geen ander de kunst om zijn lezers met personificaties te boeien. Om te beginnen laat hij een druppel water aan het woord. Vervolgens spreken andere levenloze voorwerpen ons toe in Kroniek in steen. Een epos gedoopt in somberheid en gewelddadigheid, maar gekruid met ironie en humor. Vastgeroeste denkpatronen bij de autochtonen die wakker liggen van voodooachtige verschijnselen, zoals een heksenbal. Ze jagen elkaar de stuipen ermee op het lijf.

Anderzijds is datgene wat deze tiener en zijn vriendje leren ontdekken ook universeel: hoteldebotel van een meisje, kwajongensstreken uithalen, zoals het stelen van enkele jarretels om daarmee een katapult te maken. Aandoenlijke naïviteit: zoals het zoeken naar een hart dat volgens één van de vrouwen om hen heen een goede bekende heeft verloren.

Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een gedateerd stukje uit een krant/archief. Een verhaal waarin de grote invloed van licht en donker op de natuur en de homo sapiens mooi is beschreven.

Kadare laat je in Kroniek in steen op unieke wijze kennis maken met het Albanië van het patriarchale denken, van een stad en een land dat verscheurd raakt door politieke twisten. Waarmee mensen zich zó vereenzelvigen dat ze er een naaste schijnbaar moeiteloos aan opofferen. Niet gehinderd door een hoge mate van bezinning. Een kind van tien raakt geïmponeerd door triviale zaken in een bloedige strijd, waarbij de volwassenen om hem heen niet kunnen (bij)sturen.

Een smakelijke mixture van fantasie en werkelijkheid, die door een hoogwaardige jury zonder terughoudendheid een plaats werd toebedeeld in de aansprekende Perpetua reeks. Kadare ontving voor zijn werk diverse oprijzen, zoals de International Booker Prize.

Kroniek in steen

Ismail Kadare

13 september 2022

ISBN 9789025314910
    Uitgever Athenaeum
    240 pagina's

Athenaeum

1  2  3  4  5

Een jongetje van een jaar of tien vertelt over de dagelijkse gang van zaken in een oude stad in Albanië. Traditie en magie bepalen er het leven, dat in zijn ogen zowel avontuurlijk als onveranderlijk is. Het avontuur lonkt in de salons, waar oude vrouwen roddelen en de toekomst voorspellen, op de markten en in het abattoir, in een boek dat hij bij zijn grootvader te lezen krijgt en in de verhalen van zigeuners. Onveranderlijk zijn de leefregels, de wisseling der seizoenen en vooral de stad zelf.
    De Tweede Wereldoorlog breekt deze wereld open. Italiaanse, Griekse en Duitse troepen wisselen elkaar als bezetters af. Engelsen bombarderen de stad en de bevolking vlucht, eerst naar de citadel en later naar het platteland. Ten slotte arriveren de partizanen, en met hun komst breekt een nieuwe tijd aan. Het jongetje kent inmiddels de erotiek en de fascinerende vermogens van de taal – hij wil schrijver worden.