De stenen goden - Jeroen Windmeijer RECENSIE

Recensie: De stenen goden - Jeroen Windmeijer

Monique Fierloos is werknemer bij het Zeeuws Museum, dat een grote tentoonstelling gaat doen over ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen en Paaseiland. Voor deze tentoonstelling komt Hotu, een Paaseilander, een moai maken in Nederland. Al snel merkt Monique dat de komst van Hotu en de moais in Middelburg nogal wat problemen en opstanden met zich meebrengen. Alles lijkt nog redelijk goed te verlopen, tot de eerste dode valt.

De jonge Anthoni Eskens is een student antropologie, die afreist naar Paaseiland om daar onderzoek te doen voor zijn scriptie. Daar wordt de jonge student opgevangen door een lokaal gezin, dat hem veel van het eiland laten zien en bruikbare theorieën met hem delen. Ook hij merkt veel onrust over de moais, zelfs binnen het eiland. Er zijn veel verschillende theorieën op Paaseiland over de herkomst van de moais. Terwijl Anthoni de beste theorie probeert te vinden, verdwijnt er plotseling iemand. Maar wat heeft deze verdwijning met Anthoni te maken, en met de theorieën over Paaseiland?

De stenen goden volgt het leven van twee Middelburgers. Eén van hen is in Middelburg zelf en heeft daar te maken met een Paaseilander, de ander is in Paaseiland. Bijna ieder hoofdstuk wisselt het boek van perspectief. Het ene hoofdstuk gaat over Monique en het volgende over Anthoni, met af en toe een paar bladzijdes uit de archieven van Jacob Roggeveen, de ontdekkingsreiziger die Paaseiland heeft ontdekt. Deze hoofdstukken over Jacob Roggeveen zijn niet zo spannend om te lezen, maar ze zorgen wel voor veel achtergrondinformatie over de ontdekking van Paaseiland.

Ook krijg je de gedachten van zowel Anthoni als Monique heel goed mee. Op het moment dat zij onderzoek doen, lees je in het boek hetzelfde stuk als de hoofdpersonen. Ook hun gedachten over deze bronnen en over momenten in het verhaal worden door Windmeijer ontzettend goed beschreven. Hierdoor voel je je als lezer heel betrokken bij het verhaal en kun je je goed inleven in de personages.

Voor het schrijven van De stenen goden heeft Windmeijer veel onderzoek gedaan, waardoor je in dit boek ontzettend veel verschillende theorieën tegenkomt, waar ook écht allemaal onderzoek naar is gedaan. Ook wordt er redelijk wat aandacht besteed aan het -vooral christelijke- geloof. Je komt door het lezen van De stenen goden veel interessante dingen te weten over Paaseiland, die je anders niet zomaar op zou zoeken.

Het verhaal is best lang en hoewel Windmeijer het redelijk toegankelijk heeft geschreven, kan het voor de gemiddelde lezer best even duren om erdoorheen te komen. Aan het einde van bijna ieder hoofdstuk vind je wel een cliffhanger, maar in de meeste gevallen merk je in het volgende hoofdstuk van die verhaallijn al direct dat er eigenlijk niks aan de hand is. Het concept van het boek is spannend en de spanning komt er redelijk snel in, al had dat wel wat eerder gemogen. Maar eigenlijk staat er slechts één raadsel centraal in het verhaal, en omdat je tijdens het lezen zoveel verwachtingen opbouwt, valt het einde misschien best tegen. Het conflict lijkt na de epiloog toch nog niet helemaal opgelost, al weet je als lezer gelukkig wel wat er is gebeurd.

De stenen goden is een goed geschreven thriller, met veel interessante theorieën over Paaseiland. Je leert de personages goed kennen waardoor je je heel makkelijk in het verhaal kan inleven, maar over het algemeen mist het boek toch wat spanning. Doordat het boek zoveel onderzoek en wat minder drama bevat, lijkt het niet geschikt voor de vakantielezer. Wel is het ontzettend leuk om te lezen als je je graag in dingen verdiept en het niet erg vindt als er veel aandacht wordt besteed aan relevante achtergrondinformatie.

Recensie: De stenen goden - Jeroen Windmeijer

De stenen goden

1  2  3  4  5

De Middelburgse antropologiestudent Anthoni Eskens doet op Paaseiland onderzoek naar de moai, de mysterieuze beelden die al eeuwenlang tot de verbeelding spreken. Al snel ontdekt hij dat er op het eiland een felle, onderhuidse strijd woedt over de oorsprong van de moai. Als er mensen beginnen te verdwijnen, lijkt het erop dat sommigen het niet bij discussiëren laten…

In Middelburg treft Monique Fierloos, conservator van het Zeeuws Museum, voorbereidingen voor een grote tentoonstelling over ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen en Paaseiland. Een Paaseilandse beeldhouwer is uitgenodigd om voor het museum een beeld te maken, maar een in een nabijgelegen dorp gevonden moai zet de verhoudingen op scherp. En dan valt de eerste dode…