Wintermagie - Jen Minkman & Cathinca van Sprundel RECENSIE

Recensie: Wintermagie - Jen Minkman & Cathinca van Sprundel

Wat doe jij het liefst op donkere druilerige winterdag rond kerst? Wegdromen voor een haardvuurtje met een fijn boek natuurlijk! Wintermagie is het perfecte boek om de dagen rondom kerst te vullen. Twaalf Nederlandse schrijfsters hebben allemaal een heerlijk (kerst)verhaal geschreven om jou te verwarmen op deze donkere dagen.

De twaalf verhalen zijn compleet verschillend, maar absoluut allemaal aanraders. Je gaat van fantasiewerelden met edellieden, vreemde wezens en magie naar het Kerstmannendorp in Lapland. Het leuke aan Wintermagie is dat je direct in de korte verhalen wordt gezogen, vanaf moment één zit je er helemaal in. De verhalen zijn allemaal ongeveer 20-25 pagina's lang, waarbij je zou denken dat het soms wat vluchtig of oppervlakkig zou blijven. De verhalen zitten echt goed in elkaar en hebben een duidelijke kop en staart, waarbij je eigenlijk hoopte dat het nog wat langer door zou kunnen gaan.

Elk verhaal is gekoppeld aan de 12 dagen voor kerst. Het leuke is dat je, als je de neiging om door te lezen kunt onderdrukken, één verhaal per dag/avond kunt lezen. Alle verhalen gaan over een vrouwelijke hoofdpersoon en meestal zit er wel een romantische twist aan, want de magie van de winter en kerst is natuurlijk nauw verwant aan de magie van de liefde. De schrijvers van Wintermagie zijn ook allemaal Nederlandse vrouwelijke schrijfsters, dit is voor Young Adult (fantasy) een zeldzaam fenomeen.

Natuurlijk is het zo dat het ene verhaal je net iets meer aanspreekt dan de ander. Zeker voor de doorgewinterde young adult of fantasy lezer is het ene verhaal net wat aansprekender dan de ander. De schrijfstijlen wisselen in Wintermagie natuurlijk per verhaal, maar er is er geen één die niet lekker doorleest of die niet aanspreekt.

Wintermagie helpt jou de twaalf donkere dagen voor kerst te vullen met één verhaal per dag. Je reist van de ene fantasy wereld naar de 'normale' wereld en weer terug. Je komt heksen, de kerstman, sneeuwkoninginnen, elven en edellieden tegen. Je vind de liefde van je leven of komt erachter dat de kerstman daadwerkelijk je vader is. Het enige jammere aan Wintermagie is dat de verhalen zo leuk zijn, dat je het waarschijnlijk een stuk sneller zult verslinden dan de twaalf dagen waarvoor het bestemd is. Een perfect cadeau voor onder de boom!

Wintermagie

1  2  3  4  5

On the first, second, third (etcetera) day of Christmas, my true love gave to me... Twaalf Nederlandse auteurs zijn "allen tezamen gekomen" om fans van young adultverhalen te voorzien van genoeg leesvoer voor de hele kerstperiode! Voor alle twaalf dagen van kerst is er een verhaal te lezen. De verhalen bevatten zonder uitzondering een sprankje magie, of het nu om een magisch bos, een midwinterfeest, een kerstboomboerderij, een mysterieuze sneeuwkoningin of een afgelegen dorpje in Canada gaat.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady