November - Thomas Olde Heuvelt RECENSIE

Recensie: November - Thomas Olde Heuvelt

Hoeveel heb jij over voor geluk? Zou jij elf maanden gelukkig willen zijn als één maand per jaar dit geluk volledig tegen je keert? Zou jij een pact met de duivel sluiten om alles te krijgen wat je hartje begeert? Deze keuzes liggen voor aan de bewoners van Bird Street, in de staat Washington, in het bijzonder aan Kaila. Het gaat de vijftienjarige Kaila voor de wind: ze haalt goede cijfers, is goed in sport en naar verwachting zal ze gaan deelnemen aan de Olympische Spelen. Maar dan komt ze erachter wat de prijs voor al dat geluk is, en is dat wel ethisch en moreel verantwoord?

Als je de achterflap van November leest kan je er niet omheen: dit is een belofte voor onderhuidse spanning en genot. En Thomas Olde Heuvelt doet de verwachtingen van de lezer niet tekort. Vanaf de allereerste bladzijde voel je dat zwarte randje van geluk, die keerzijde waar je niet omheen kan. Thomas Olde Heuvelt weet hoe hij daarop in moet haken en weet de lezer ruim vierhonderd bladzijden te boeien met de aantrekkingskracht van het mysterieuze. Want dat is wat November met je doet. Je voelt dat er iets is, maar je kan er nooit precies de vinger opleggen.

En die zoektocht deelt de lezer met Kaila, de vijftienjarige dochter van Ralph, een vooraanstaande rechter, en Luana, de gerespecteerde professor. Door per hoofdstuk te wisselen van perspectief tussen Kaila, Ralph, Luana en Django, het broertje van Kaila, en daarbij telkens een stapje terug te doen in de tijd, vertelt Thomas Olde Heuvelt op een boeiende wijze het volledige verhaal aan de lezer. In het eerste deel van November staat deze zoektocht van Kaila centraal. Toch weet Olde Heuvelt hier al stiekem de grootsheid van de morele kwesties die op het spel staan te introduceren.

De geweldige kaft en visuele (en tekstuele) indeling van November in twee delen dragen bij aan de verwachtingen van de lezer en weten een laag aan het verhaal toe te voegen die van onschatbare waarde is. Olde Heuvelt kruipt met November niet alleen in het hoofd van de lezer, maar maakt het ongrijpbare mysterie ook visueel.

Toch moet worden gezegd dat de lezer zich bij het beginnen van deel twee af kan vragen op welke, vernieuwende manier, Thomas Olde Heuvelt nog bijna tweehonderd pagina's gaat vullen. Maar die twijfel wordt in één hoofdstuk weggenomen, want nu wordt de spanning pas echt tastbaar. Het is bijna alsof de auteur een spelletje met de lezer speelt: "Je dacht dat dit het was? Let maar eens op". Maar ik ben dol op dit spelletje, want het resultaat is geweldig. Hij gaat niet alleen aan de haal met de emoties van de lezer, maar ook met zijn of haar gedachten. Het verhaal van November is groots en meeslepend.

Op een effectieve en doordachte wijze heeft Thomas Olde Heuvelt een goed einde geschreven voor het omvangrijke verhaal van November. De spanning loopt op tot een climax en de moraal van het verhaal komt duidelijk naar voren: wie of wat corrumpeert menselijkheid? Hoewel het verhaal van November leest als een heerlijke thriller, beseft de lezer op dat punt meer dan eens hoe veel meer November daadwerkelijk is. Want de literaire elementen die de schrijver in het verhaal weet aan te brengen zijn fantastisch en geven het verhaal diepgang.

Kortom, November is een bloedstollend en intrigerend verhaal. De achterflap is een goede afspiegeling van het verhaal: mysterie en ethiek staan in dit verhaal centraal. Met een slimme indeling, goede karakters en een fascinerend verhaal weet deze thriller de verwachtingen van de lezer meer dan waar te maken. November is een geweldige belofte!

November

1  2  3  4  5

Welkom in Lock Haven, Washington, thuisplaats van de gelukkigste straat ter wereld. Een wandeling door Bird Street zal niet merkwaardig aanvoelen, behalve dat je zou zien dat het alle bewoners voor de wind gaat. Er staan kasten van huizen, en onder sommige carports zie je mooie auto’s. Als je de bewoners zou ontmoeten, dan valt het op dat ze allemaal oprecht gelukkig zijn. Ze hebben succesvolle carrières of doen precies de dingen die ze altijd al wilden doen. Maar er is meer: ze zijn allemaal gezond. Fysiek, mentaal én spiritueel: het zijn stuk voor stuk vitale, weldenkende, ontwikkelde en – de meeste van hen althans – ruimhartige mensen. En hun kinderen? Die zijn perfect. Ieder van hen is een talent. Een belofte. Ja... je zou kunnen zeggen dat het met de bewoners van Bird Street iets té goed gaat.

Tot het november wordt. Dan breekt de Zwarte Winter aan. Luana en Ralph weten het, en hun kinderen Kayla en Django ook. Zij wonen in het meest bescheiden van de vijf huizen. November is ieder jaar het moment dat hun geluk omslaat en ze worden overvallen door pech. Daar zijn de pijntjes, de ongelukjes, de financiële tegenvallers. Periodes van ziekte, mentale verwarring en depressie. Meestal niets onoverkomelijks, maar de Zwarte Winter kunnen ze elk jaar maar beter uitzitten. Na een week of vier trekt het voorbij en zal het geluk terugkeren... maar alleen tegen een prijs. En elk jaar vragen Luana en Ralph zich af of die prijs niet veel te hoog is.

Hoeveel is een mensenleven waard voor een leven lang geluk?