De Repair Club - Charles den Tex RECENSIE

Recensie: De Repair Club - Charles den Tex

Twee keer in de maand werkt John Antink, gepensioneerde ex-chef geheime dienst, voor de repair club. Daar repareren ze allerlei apparaten die het niet meer doen. Als op een dag een onbekende Rus voor hem staat met een pistool en een opdracht, zal hij terug moeten naar zijn verleden om een fout te herstellen. In die tijd was hij een geheime agent in Oost Duitsland. Hij moet ontdekken wat hij verkeerd gedaan heeft en dit herstellen. Wat is er dertig jaar geleden gebeurd en hoe kan hij dit weer goedmaken? Zal hij hierbij ook dit keer ongeschonden uit de strijd komen?

Charles den Tex heeft al meerdere thrillers op zijn naam staan. Waaronder de Bellicher-trilogie waarvan het boek Cel verfilmd is. Ook met De Repair Club heeft Charles den Tex een spannende thriller neergezet, waarbij je aangezet wordt om na te denken. Zou dit echt gebeurd kunnen zijn?

In De Repair Club is een Nederlandse geheime dienst betrokken bij zaken in Duitsland waarbij John Antink als spion te werk gegaan is. Het is leuk om eens over een Nederlandse geheime operatie te lezen. Charles den Tex heeft op een prettige manier een brug geslagen tussen het heden en het verleden. Ondanks dat het dertig jaar geleden was, wordt wel duidelijk gemaakt in het verhaal wat realiteit is en wat verhalen van vroeger zijn. Langzamerhand wordt steeds meer duidelijk wat de fout geweest is. De spanning blijft toenemen omdat de repair club sindsdien in de problemen komen.

Charles den Tex heeft een prettige schrijfstijl. De korte hoofdstukken zorgen er voor dat je door het boek heen vliegt. De personages worden duidelijk benoemd en je krijgt een goed beeld van de situatie. Toch zitten er veel verrassende elementen in het verhaal. Het blijft boeiend om het boek te lezen. Aan het eind blijf je niet met vragen zitten, wat in dit geval ook erg prettig is. Het verhaal zit goed in elkaar.

De Repair Club is een spannende thriller die rustig opgebouwd wordt. Het probleem wordt al snel duidelijk, maar de oorzaak hiervan niet. Dit wordt daarna aangepakt waardoor er naar een hoogtepunt geschreven is. Dit hoogtepunt is erg verrassend en de spanning wordt daarmee opgevoerd. Charles den Tex heeft ten slotte nog meer wendingen aan het verhaal gegeven, waardoor je echt even bij moet komen als je het boek gelezen hebt. Je blijft na het lezen nog bezig met het verwerken van wat je gelezen hebt. Ook ga je nadenken of dit in de realiteit ook zo gegaan zou kunnen zijn. Het geeft je stof tot nadenken, maar je kunt het verhaal ook afsluiten als je dat wilt. Charles den Tex heeft er een fan bij.

De Repair Club

1  2  3  4  5

John Antink is ex-chef van de geheime dienst. Nu is hij met pensioen en runt hij samen met een paar vrienden een Repair Club, waar ze defecte apparaten herstellen. Op een dag staat er een man voor zijn neus met een kapotte typemachine, een pistool en een opdracht. Die opdracht brengt hem in één klap terug naar de tijd dat hij actief was als geheim agent in Oost-Duitsland. John beseft dat hij jaren geleden een fout heeft gemaakt, waardoor zijn zorgvuldig opgebouwde leven nu op instorten staat.

De Repair Club komt onmiddellijk in actie om ook deze fout te herstellen, maar die blijkt groter dan John ooit had kunnen denken. Opeens staat hij voor een bijna onmogelijke opdracht, want hoe repareer je verraad?