Reserve - Harry hertog van Sussex RECENSIE

Recensie: Reserve - Harry hertog van Sussex

Als tweede zoon van inmiddels koning Charles van Groot Brittannië heeft prins Harry al een veelbesproken leven achter de rug en hij is nog maar 38 jaar oud. Zijn moeder prinses Diana verongelukte gruwelijk toen Harry nog maar 12 jaar was en hij blijkt toch met de nodige problemen te worstelen, ondanks zijn veel zorgelozere opstelling dan zijn serieuze oudere broer. Woede, verdriet, maar bovenal eenzaamheid spelen Harry parten. Hij staat net als ooit zijn moeder volop in de schijnwerpers en heeft ook net als zij een moeilijke relatie met de pers. Na diverse ingrijpende gebeurtenissen en een fikse familieruzie besluit Harry zijn eigen weg te gaan en dat heeft nogal vergaande gevolgen.

Je kunt je afvragen of het boek een bestseller is omdat het grote publiek nu eenmaal ontzettend nieuwsgierig is naar het leven achter de schermen van bekende en beroemde mensen en in dit geval is het leven van Prins Harry en zijn vrouw natuurlijk al jaren een enorme publiciteitstrekker. Maar ik moet toch ook bekennen dat het een boeiend verhaal op zich is. Het is zondermeer goed en pakkend geschreven. Prins Harry kan schrijven. Sceptici zullen misschien zeggen dat hij het niet zelf geschreven heeft. Volgens de uitgever wel, maar daar kom je toch niet echt achter. Al zou hij een ghostwriter hebben, dan nog vertelt hij zijn verhaal in zijn eigen woorden.

Aan het woord is wel een man die issues heeft. Niet verwonderlijk met zo'n jeugd natuurlijk. Deze man zoekt zijn eigen weg, maar niet zonder nog even om zich heen te slaan. Ook niet verwonderlijk. Hij lijkt een beetje op zijn door hem aanbeden moeder. Zij haatte de media ook, maar gebruikte hen ook om haar gelijk te halen of wraak te nemen en Prins Harry doet dit nu op zijn manier ook.

Prins Harry begint met een soort epiloog, waarin bepaalde beslissingen die hij genomen heeft niet ondersteund worden door zijn vader en zijn broer. Ze begrijpen het ook helemaal niet en Harry concludeert dat ze hem dan ook nooit hebben begrepen en dat ze hem dan ook eigenlijk helemaal niet kennen. Het boek is daarom min of meer zijn antwoord aan hen, om uit te leggen hoe hij zijn jeugd, zijn adolescentie en zelfs zijn volwassen leven tot nu toe ervaren heeft. Een uitleg waarom hij de ingrijpende beslissingen heeft genomen.

Over de inhoud van het boek Reserve en de details daarvan is in de media al erg veel naar buiten gekomen, dus daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Als je daar nieuwsgierig naar bent, koop het boek en lees het. Je wordt zeker niet teleurgesteld. Het is smeuïg op z'n minst. En iedereen kan er in privé of openlijk in de media en op social media zo zijn mening over hebben. Zo is het tamelijk kinderachtig dat de twee schoonzussen om zulke triviale dingen een enorme familieruzie hebben gekregen. Daar zit wel meer oud zeer achter en als je het boek leest klopt dat ook wel. Niet zozeer tussen de twee dames, als wel tussen de twee broers. Harry wil er duidelijk luchtig over doen. Hij is niet zo moeilijk en hij is wel gewend eraan dat zijn vader en Willy een front zijn. Tegelijk echter merk je aan heel de toon van het boek dat Harry helemaal niet zo licht denkt over het feit dat zijn broer, de troonopvolger, op alle fronten boven hem staat. Over het feit dus dat hij letterlijk en figuurlijk een 'Spare', een reserve is.

Echter het is ook een heel open en eerlijk verhaal. Reserve laat zeker een man zien die inmiddels ook niet bang is om zichzelf onder een loep te houden en te erkennen dat hij ook geregeld rare acties heeft uitgehaald. Met de jaren heeft hij aan wijsheid gewonnen. Een man die afrekent met, als we het zo kunnen stellen, de verwaarlozing door zijn eigen familie op alle fronten en die ook wel terug vecht als zijn familie hem op het laatst wederom in de steek laat. Toch is het geen echt door en door rancuneus verhaal. Harry haalt ook de leuke en liefdevolle momenten naar voren en hij praat altijd over zijn familie op een respectvolle wijze. Hij eindigt ermee dat hij inzicht heeft in zijn verleden en heden en dat hij inmiddels een man is, die zijn eigen pad kiest en door liefde voor zijn vrouw en gezin een eigen leven opbouwt.

Zoals gezegd over de inhoud kan iedereen vinden wat hij of zij ervan wil, feit blijft dat het een goed open verhaal is. Het verdient respect dat een persoon als Prins Harry zich met zijn verhaal Reserve, zo kwetsbaar durft op te stellen. Het blijft een beetje de 'vuile was' buiten hangen, maar gek genoeg toch op een respectvolle manier. En Reserve is zondermeer goed en boeiend geschreven, met een goede flow. Het leest lekker weg en al is Reserve een behoorlijk dikke pil, je hebt het zo uit. Niet gek dat er in korte tijd al zoveel boeken van verkocht zijn. Deze bestseller krijgt ook van mij zeker 5 hartjes.

Reserve

1  2  3  4  5

Dit is het verhaal van Harry, eindelijk door hemzelf verteld.

Het was een van de meest aangrijpende beelden van de twintigste eeuw: twee jongetjes, twee prinsen, lopen achter de lijkkist van hun moeder aan terwijl de wereld vol verdriet en afschuw toekijkt. Toen Diana, prinses van Wales, te ruste werd gelegd, vroegen miljarden mensen zich af wat de twee prinsen dachten en voelden, en hoe hun levens zich vanaf dat moment zouden ontwikkelen.

Met zijn rauwe, nietsontziende eerlijkheid is Reserve een grensverleggend boek vol inzichten, onthullingen, zelfonderzoek en zwaarbevochten wijsheid over hoe liefde het uiteindelijk wint van verdriet.