Hoe je in één klap 101 miljoen volgers verliest - Frederick Deloddere RECENSIE

Recensie: Hoe je in één klap 101 miljoen volgers verliest - Frederick Deloddere

Otis is de zoon van Tonio en Tania Ragouzi, twee fanatieke frituristen.
In hun frituur van acht verdiepingen bakken ze elk uur van de dag frieten. Ze zijn zo geobsedeerd door hun frituur dat ze hun zoon helemaal vergeten. Het enige dat telt is friet! Plus het feit dat Otis later de frituur moet overnemen en net als zijn vader en opa een frituursnack moet uitvinden. Wat zij echter niet weten is dat Otis later liever iets anders wil gaan doen en dat niet durft te vertellen. Hij wil liever net zo’n leven als Kasper, zijn Youtube idool. Als Otis een challenge wint mag hij naar Amerika om Kasper te ontmoeten maar heeft hij wel zo’n droomleven?

Hoe je in één klap 101 miljoen volgens verliest begint met een beschrijving van de hoofdpersonen Tonio, Tania en Otis. De ouders van Otis doen denken aan de Griezels van Roald Dahl, maar waar de Griezels tijdloos zijn is dit boek helemaal van nu. Aan de ene kant aantrekkelijk voor de doelgroep aan de andere kant heeft het boek hierdoor een korte houdbaarheid. Hoelang bestaan de influencers nog? Is Tiktok volgend jaar nog steeds hot? En de make-up tutorials zullen ook niet blijvend zijn.

Een leuke tegenstelling is dat de ouders van Otis helemaal niets over die moderne technieken en social media weten. Frituur is het enige dat telt! Deloddere strooit er dus kwistig op los met grappige woordspelingen en scènes. Zo moet de moeder van Otis een filmpje van haar zoon opnemen, maar ze zet zijn smartphone op selfiestand waardoor alleen haar gezicht in beeld te zien is. Het tv-schermpje in het vliegtuig ziet ze aan voor een zwarte spiegel en zijn ouders denken dat Lady Gaga de vrouw is van de documentaires over gorilla’s.

De schrijfstijl van Deloddere is vlot en waar in de meeste boeken van Clavis een vleugje Vlaams zit is dit overwegend Nederlands waardoor het prettiger is voor de zelfstandige Nederlandse lezer. De ouders van Otis doen als ze in Amerika zijn een poging Engels te praten met een hoog schoonkolen-gehalte waardoor degene die hen ophaalt van het vliegtuig hen niet begrijpt. De rest van de Amerikaanse personages praat ineens Nederlands wat het wat ongeloofwaardig maakt als je er over nadenkt maar waarschijnlijk geen enkel kind zal opvallen.

Het mooiste aan Hoe je in één klap 101 miljoen volgens verliest is de ontknoping van het verhaal. Een waardevolle les over jezelf zijn, je eigen pad bewandelen, je leven leiden leiden zoals jezelf wilt en niet wat anderen van je verwachten. Otis helpt Kasper hierbij en de bonus is dat zijn ouders hier ook iets van leren. Het boek is voor kinderen vanaf negen jaar, maar misschien is deze boodschap voor die leeftijd nog wat te moeilijk. Otis is twaalf jaar en dat is meer een passende leeftijd voor dit boek.

Hoe je in één klap 101 miljoen volgens verliest is een eigentijds, grappig boek met een waardevolle boodschap dat veel kinderen zal aanspreken. Voor fans van influencers, Youtube, Tiktok en Instagram.

Hoe je in één klap 101 miljoen volgers verliest

1  2  3  4  5

Otis is de jongste telg in een familie fanatieke frituristen. Ze verwachten dat hij een geniale snack zal uitvinden, maar hij kijkt liever naar YouTube. Naar zijn idool Kasper, die vegan is én 101 miljoen volgers heeft. Wanneer Otis een challenge wint, ontmoet hij Kasper in Amerika. Maar daar is niets wat het lijkt …