Een hemel vol sterren - Dani Atkins RECENSIE

Recensie: Een hemel vol sterren - Dani Atkins

In Een hemel vol sterren vormen Alex, Lisa en Conner een gelukkig gezinnetje. Het zoontje Conner is heel hecht met zijn moeder en is net als zij geïnteresseerd in sterrenkunde. Als Lisa voor haar werk naar een astronomie beurs gaat mag Conner niet mee, maar ze belooft wel dat ze hem het jaar erna meeneemt. Op de weg naar de beurs is er een treinongeluk en Lisa zit in de voorste coupe. Eenmaal in het ziekenhuis overlijdt Lisa, en laat ze een gebroken Alex achter met hun zesjarige zoontje. Door keuzes die Lisa in haar leven heeft gemaakt leert Alex al snel vier mensen kennen. Hun leven is, net als dat van Alex, voorgoed veranderd sinds de dood van Lisa.

Lezers die bekend zijn met werk van Dani Atkins weten dat de zakdoekjes nooit ver weg moeten zijn. Haar romans zijn vaak hartverscheurend, en een overleden die haar zoontje en echtgenoot achterlaat is niet anders. De schrijfstijl is goed te volgen en toch heel uniek. Atkins weet hoe ze je aandacht erbij moet houden en heeft een hele fijne manier van beeldend schrijven. Haar personages, zowel de hoofdpersonages als bijfiguren, komen echt tot leven en laten ook na het dichtslaan van het boek een blijvende indruk achter.

In Een hemel vol sterren worden de hoofdstukken afgewisseld tussen Alex, de vader, en Molly, iemand die al snel in het leven komt van Alex en Conner. Halverwege het boek lijkt het een gevaarlijke cliché-achtige weg in te slaan (het middenstuk is ook wat traag), maar de auteur weet het roer goed om te slaan en het einde is precies wat deze roman, en de personages, nodig hadden. In het midden van het boek zitten er een aantal scènes en anekdotes die niet perse iets toevoegen aan het verhaal, maar het vult de onderliggende relaties en zorgen ervoor dat de onverwachte wendingen beter uit de verf komen.

Of dit nu je eerste roman is van Dani Atkins of als je al meerdere op de kop hebt getikt, het is een heel mooi verhaal. Zonder al te veel weg te geven over het verhaal en de onderliggende relaties geeft het boek ook veel stof tot nadenken. Een romantisch verhaal over rouw, verdriet, onbegrip, vriendschap (in allerlei vormen en maten) en liefde. Absoluut een aanrader!

Een hemel vol sterren

Dani Atkins

7 november 2022

ISBN 9789026160929
    Uitgever De Fontein
    368 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Alex, Lisa en hun jonge zoon Connor vormen een gelukkig gezin. Maar dan komt Lisa om bij een treinongeluk en Alex is kapot van het verlies. In zijn verdriet weet hij niet hoe hij er moet zijn voor de zesjarige Connor. Dan ontmoet Alex vier mensen die Lisa nooit hebben ontmoet, maar wier levens ingrijpend zijn veranderd door haar dood. Als Alex hun verhalen hoort, begint hij te beseffen dat het nog niet te laat is voor hem en Connor om elkaar terug te vinden...