De pestmachine - Sophia Drenth RECENSIE

Recensie: De pestmachine - Sophia Drenth

De bloedstollende avonturen van Vladimir Von Rotenbeck is een kinderboekenserie geschreven door Sophia Drenth. Vladimir, het hoofdpersonage, is een jonge vampier. Alleen niet zomaar eentje. Tegenover zijn mama en zijn zusjes lust hij geen bloed en zal de zon hem niet dodelijk verbranden. Wat hem zo bijzonder maakt weet niemand

De Pestmachine is deel twee van de serie. Alles verloopt goed in Knekelstein, het monsterdorp waar Vladimir woont. De vollemaan schijnt er altijd, zodat de monsters (en vooral de weerwolven) zich veilig en gelukkig voelen. Alleen is de maan een projectie die voortkomt uit de maanmachine. Plots doet die het niet meer en de maan is verdwenen aan de hemel. In ruil verschijnen er bizarre wezens, zogenaamde pestmeesters. Deze doen Vladimir denken aan de pestdokters uit de middeleeuwen. Zij zijn erop uit om alles te vernietigen wat 'frivool' is. Inclusief andere dorpsbewoners. Kan Vladimir Knekelstein redden van de ondergang?

Om te beginnen kan er al veel gezegd worden over de cover. Deze is zo mooi uitgewerkt dat het zelfs aantrekkelijk is voor een ouder doelpubliek. Daarnaast zitten er af en toe leuke tekeningen bij die een beeld schetsen van het verhaal. Zo zijn de pestmeesters erin afgebeeld, maar ook de maanmachine zelf. Dit is handig, want het helpt je een voorstelling te maken van wat er gebeurd. Want sommige scènes zijn wel heel erg vreemd.

En dat is nog zacht uitgedrukt. Het verhaal zelf is absurd, maar dat maakt het niet minder goed, integendeel. Het is zo bizar dat het fantastisch is. Je waant je als lezer in een grappige wereld waarbij je de realiteit eventjes kan vergeten. Bovendien weet je nooit wat er in het volgende hoofdstuk zal gebeuren en heeft De pestmachine een hoge mate van onvoorspelbaarheid. Het einde zal je nooit kunnen raden, buiten als je heel veel fantasie hebt. Er zijn zoveel geweldige details en het verhaal spreekt simpelweg tot de verbeelding. Dit maakt dat het boek echt een aanrader is voor kinderen én volwassenen.

Over de personages moet toch ook nog iets vermeld worden. Deze kan je beschrijven als heel uniek en hebben telkens een eigen vorm van humor. Sommige kennen we uit  sprookjes en mythen zoals yeti's, weerwolven, vampieren en zombies. Maar de auteur verzint er ook nog nieuwe bij zoals plofkabouters. Elk hebben ze bepaalde karaktertrekken die sterk worden uitvergroot. Dit maakt het verhaal en de conversaties echt grappig. Op sommige momenten zit je gewoon luidop te lachen. Daarnaast is Vladimir een karakter waar je als kind naar kunt opkijken. Elke avonturier of held maakt domme beslissingen en fouten. Niet alles in het leven loopt volgens het boekje. Toch zijn we allemaal maar mensen (of stiekem monsters?).

Krijg je zin om meer over Vladimir te lezen? Het is wel aangeraden om te beginnen lezen in het eerste deel van de serie. Het verhaal is goed te volgen, maar je mist enige context rond Vladimir als je begint bij deel twee.

De Pestmachine leest vlot weg en is een fantastisch boek voor zowel kinderen als volwassenen. Het zit boordevol grappige scènes en leuke monsters. Op geen enkel moment kan je voorspellen wat er zal gebeuren. De Pestmachine valt samen te vatten in één woord, namelijk erg 'frivool'.

De avonturen van Vladimir von Rotenbeck - De Pestmachine

1  2  3  4  5

Precies zoals het hoort in een monsterdorp, is het altijd vollemaan in Knekelstein. Maar wanneer de maanmachine door een storing op tilt slaat, zijn de gevolgen niet te overzien. Sinistere gestalten overspoelen het dorp. Vladimir herkent ze uit de geschiedenisles. Het zijn pestmeesters, zoals die in de middeleeuwen rondliepen. Nieuwe monsters zijn altijd welkom in Knekelstein, maar deze pestkoppen hebben geen vreedzame bedoelingen. Alles wat in hun ogen frivool is, wordt vernield. Maar wat betekent frivool eigenlijk precies?