Twee levens met jou - Holly Miller RECENSIE

Recensie: Twee levens met jou - Holly Miller

Als Lucy opnieuw gepasseerd wordt voor de promotie die haar is beloofd, neemt ze in een vlaag van woede ontslag. Dat stelt haar voor de keuze: nu eindelijk haar schrijversdroom najagen of naar Londen verhuizen om een volgende stap in haar carrière te zetten? Precies die avond ontmoet ze de aantrekkelijke Caleb in de bar waar ze haar verdriet zit weg te drinken. En buiten staat ze plotseling oog in oog met haar ex Max, die tien jaar geleden om onduidelijke redenen haar hart brak. Lucy staat op een kruispunt. Moet ze kiezen voor haar geboortedorp, het schrijven van een roman en het beter leren kennen van Caleb? Of voor een baan in Londen, de stad waar Max ook woont?

In Twee levens met jou, de tweede roman van de Engelse Holly Miller, hoef je als lezer gelukkig niet te kiezen, en ga je vervolgens ook geen verhaal te lezen waarin de hoofdpersoon een keuze maakt die je haar zelf niet had laten maken. Miller neemt ons in haar boek namelijk mee in de twee parallelle levens die voor Lucy in het verschiet liggen. Na de eerste kennismaking en het neerzetten van dat levenskruispunt bestaat ieder volgend hoofdstuk uit twee delen. Lucy kiest, maar van beide opties wordt verteld wat dat betekent voor Lucy's verdere leven.

Twee levens met jou zo roept meteen de vergelijking op met een film als Sliding Doors of meer recent de Netflixproductie Look Both Ways. Miller weet datzelfde trucje van twee 'wat als'-routes in haar boek vorm te geven. Waar in films de personages hun uiterlijk veranderen om de kijker te helpen de verschillende verhalen uit elkaar te kunnen houden, werkt Miller met kopjes. Onder het kopje 'Blijven' volgen we Lucy's worstelingen met het schrijven van een boek en haar romantische verdere kennismaking met Caleb, de aantrekkelijke vreemdeling uit de bar. In het deel van het verhaal dat 'Vertrekken' heet, verhuist Lucy naar Londen en blaast ze haar relatie met Max nieuw leven in.

Miller laat met Twee levens met jou zien een rijzende ster aan het chicklit-firmament te zijn. Het uitgangspunt van haar boek is origineel, de personages zijn sympathiek en Twee levens met jou leest makkelijk weg. Herkenbaar is ook de vraag die centraal staat. Die stellen we onszelf allemaal wel eens: 'wat als?' Wat als ik toen voor een andere baan had gekozen? Wat als ik wel verhuisd was? Waar had het leven me dan gebracht? Millers antwoord is duidelijk: het ene is niet beter dan het andere. Iedere keuze heeft gevolgen die leuk of minder leuk kunnen zijn, iedere stap die je zet kan je bij een pittige uitdaging brengen of bij groot geluk. Maar om überhaupt ergens te kunnen komen, zul je wel moeten kiezen.

In de parallelle verhalen komen gebeurtenissen terug die onvermijdelijk een rol spelen in Lucy's leven, welke keuze ze ook maakt. Maar Miller valt nooit in herhaling en brengt subtiel verschillen aan, die passen bij de verhaallijn van Lucy waarin ze plaatsvinden. Dat je als lezer beide keuzes volgen, zorgt dat Lucy een twijfelend persoon blijft. Wat wil ze nu echt? Beide routes passen namelijk bij haar. Maar Miller weet Lucy's beweegredenen logisch te houden en duidelijk over te brengen. Ze blijft dezelfde persoon, maar ontwikkelt zich op bepaalde punten anders door de keuzes die ze maakt. Dat maakt Lucy heel menselijk.

Mocht je al een fan zijn van Holly Miller... De romantiek in Twee leven met jou is niet zo meeslepend en tragisch als in Millers debuut Een glimp van jou. In eerste instantie voelt Lucy's keuze voor Max in de verhaallijn 'Vertrekken' zelf een beetje als de verkeerde keuze. Hoort Caleb niet gewoon dé man van haar leven zijn? Maar Miller laat Lucy goed te volgen, nuchtere keuzes maken, waardoor je als lezer meegaat in haar beslissing en haar het beste wenst. Wat niet betekent dat Miller niet ook in dit boek laat zien hoe mensen voor elkaar bestemd kunnen zijn. Maar voor die extra gelaagde uitleg van de titel Twee levens met jou moet je dit boek toch echt zelf lezen.

Twee levens met jou

1  2  3  4  5

Lucy staat op een kruispunt in haar leven. Ze heeft net haar ondankbare baas vaarwel gezegd en heeft geen idee wat haar volgende stap zal zijn: haar spaargeld gebruiken om haar schrijversdroom na te jagen of naar
    Londen verhuizen om haar carrière nieuw leven in te blazen. Het lijkt bijna te toevallig dat ze diezelfde avond de aantrekkelijke Caleb in een bar ontmoet en Max weer tegenkomt, die ooit de liefde van haar leven leek te zijn.
    Moet Lucy in haar geboortedorp blijven, de badplaats Shoreley, en Caleb beter leren kennen? Of moet ze naar Londen gaan en het opnieuw proberen met Max, nadat hij tien jaar geleden haar hart brak? Soms kan één beslissing de loop van je hele leven veranderen…