Een fellere zon - Han van der Vegt RECENSIE

Recensie: Een fellere zon - Han van der Vegt

In Een fellere zon mengt Han van der Vegt (1961) de geschiedenis van het klassieke Rome onder Julius Caesar, met die van de visionair.  Het speelt zich af in de tijd dat Caesar bij zijn terugkeer naar Rome de macht van de zittende Senaat wil breken. Daarvoor moet hij eerst als consul worden gekozen. Tja, daarbij zijn de door hem bedachte implantaten in de hoofden van de Romeinen een probaat middel. Na het afrekenen met Catilina heeft hij van Bibulus als mede consul weinig te duchten.

Een verhaal waarin authenticiteit door een schrijver met imaginaire krachten wordt gemengd, overgoten door een saus van humor. Bij vlagen is er sprake van een voorschot op de toekomst. Het uitwisselbare Borgoog is er zo eentje. Wie verder van de Romeinse geschiedenis afstaat doet er goed aan om eerst de Index van personen achterin het boek te lezen. De machtsstrijd tussen de heersende Senaat en de op macht belust rijke magnaten is een meeslepend gevecht, waarin retoriek, erotiek, geweld en menselijk (on)vermogen een rol spelen.

Het dondert nogal voordat Een fellere zon door de wolken breekt. Vele grootheden uit de Romeinse geschiedenis maken in dit epische verhaal hun opwachting. Dat zijn Pompeius, Cato, Claudius en Crassus om maar eens wat te noemen. Manipulaties zijn aan de orde van de dag; de macht van het woord, het redenaarstalent, is de evenknie van het wapengekletter. Een verhaal waarin verwachtingen even veel waard zijn als de hulp van een sneeuwpop bij een barbecue.  Zeer onderhoudend met unieke persoonlijkheden op de redenaarstribune die zich laat kennen als De Snebben.

We kunnen ons voorstellen dat deze roman bij puristen voor irritatie zorgt: het hutselen van verleden, heden en toekomst in een unieke vrijdenkendheid. Het verhaal ook waarin de witte elite en de donkere opponenten klassiek racisme uitbeelden. Maar ook zijn zullen ook moeten erkennen dat Van der Vegt een hoogwaardige stilist is met een geheel eigen taalgebruik.

Een fellere zon

1  2  3  4  5

Tegenstellingen verscheuren Rome. Het gezag van de senaat wordt ondermijnd door rijke magnaten, die meer macht willen. De oude politieke garde wordt bedreigd door een nieuwe lichting, die leunt op het volk. In de beursarena drijven tribunen handel op leven en dood, ter vermaak van het volk maar voor het financiële gewin van de grote bedrijven. In deze explosieve situatie keert Julius Caesar terug. Hij is de held van het volk, de vijand van de senaat en de hoop van magnaten. Hij wil de verkiezingen winnen en de Romeinse politiek veranderen. Hij is populair als bedenker van de implantaten die de Romeinse burgers sinds een aantal jaren in hun hoofd dragen. Daarmee kunnen ze overal met elkaar communiceren en toegang krijgen tot een wereld waarin ze hun fantasieën en illusies uitleven. Maar wat zal Caesar doen als hij de macht heeft?

In deze meeslepende roman heeft Han van der Vegt een bijzondere vorm gekozen door de geschiedenis van Caesar en Rome te vermengen met het heden en de toekomst. Na de aanvankelijke verbazing wordt de lezer meegevoerd in de vertelling, gegrepen door de stijl en de taal.