Stroomstoring - Saar Pannekeet RECENSIE

Recensie: Stroomstoring - Saar Pannekeet

In Stroomstoring volg je vijf tieners die tijdens een ouderavond alleen achterblijven op een middelbare school. Dan gaat plots het luchtalarm en blijkt dat er in een fabriek bij de grens met Duitsland een giftige stof is vrijgekomen. Alle ramen en deuren moeten worden gesloten. Nova, één van de tieners, vindt een oude telefoon en probeert haar opa te bellen, maar dan komt ze erachter dat haar opa 45 jaar is en haar helemaal niet kent. In dit korte verhaal lees je hoe de leerlingen hiermee omgaan.

Stroomstoring is een samenwerking tussen jeugdauteur Saar Pannekeet en de ervaren schrijfster van Young Adult boeken; Chinouk Thijssen. Saar is één van de winnaars van de Share your stories wedstrijd in 2021, georganiseerd door uitgeverij Clavis. Zij werd hierdoor gekoppeld aan Chinouk Thijssen om haar verhaal op te schrijven.

Het verhaal begint met het luchtalarm, en dan volgen allerlei gebeurtenissen zich snel op. De vaart moet er in, het boek heeft namelijk maar 80 pagina's. Het voelt alsof de gebeurtenissen zich in willekeurige volgorde opvolgen en ze hebben niet veel met elkaar te maken. Het boek schetst niet veel diepgang en de verhaallijn blijft erg oppervlakkig. Het aspect met de giftige stof en het luchtalarm had veel verder uitgewerkt kunnen worden, net zoals de oude telefoon die Nova vindt. Dit had verder geen gevolgen voor het verhaal. Hier had Saar samen met Chinouk veel meer uit kunnen halen en het stelde een beetje teleur.

Stroomstoring ziet eruit alsof het plot niet genoeg uitgewerkt is en het boek met behoorlijke haast is afgeraffeld. De hoofdpersonen hebben vrijwel geen karakter en maken geen ontwikkeling door, wat natuurlijk ook moeilijk is in zo'n kort boek.

De cover van het boek ziet er spannend uit, en op het voorblad staat ook de benaming thriller. Niet helemaal terecht, er is totaal geen sprake van enige vorm van spanning of spanningsopbouw. De schrijfstijl is ook zeer eenvoudig.

Het idee van Pannekeet, het overleven in een school met een tijdreizende telefoon, klinkt veelbelovend. Er had alleen veel meer uitgehaald kunnen worden en al met al valt het boek behoorlijk tegen. Stroomstoring is erg simpel en makkelijk geschreven, met een gebrek aan diepgang en een goed plot. Dat laatste is toch wel essentieel voor een goed boek.

Stroomstoring

1  2  3  4  5

Wanneer vijf leerlingen nog als laatsten op school zijn, gaat plots het luchtalarm af. In een fabriek aan de grens met Duitsland is na een stroomstoring een giftig gas vrijgekomen. Iedereen moet binnenblijven. Dat blijkt niet vanzelfsprekend voor de vrienden, die proberen te overleven én de rust te bewaren. Als ze een oude telefoon vinden, probeert Nova haar opa te bellen. Maar dan hoort ze dat haar opa vijfenveertig jaar oud is en haar niet kent … Wat als je echt afgesloten zou zijn van de wereld én vanje eigen leven?