Nachtmerriewedstrijd - Ellis Van Steen RECENSIE

Recensie: Nachtmerriewedstrijd - Ellis Van Steen

Liroy woont samen met z'n broer Gio en z'n mama in een klein dorpje. Hun papa is prof-basketspeler bij een Amerikaanse club en hij woont alleen in de zomervakantie bij hen thuis. Liroys droom is om later ook prof-basketbalspeler te worden, net zoals zijn vader. De 'WereWolves under twelve' is de basketbalclub waar Liroy momenteel bij speelt. Hij is de beste van zijn team en kan als enige dunken. Op een avond komt er een enge man naar hem toe. De man vertelt dat hij de coach is van het beste juniorenteam van Europa en dat hij Liroy heel graag in z'n team wil. Liroys droom lijkt uit te komen, maar al snel komt hij in een gevaarlijke situatie terecht waar bovendien heel wat levens op het spel komen te staan. Zal Liroy zich hieruit kunnen redden...?

Ellis Van Steen schreef met Nachtmerriewedstrijd haar debuut als jeugdauteur. Ze bracht eerder al de spannende fantasy Abdij van de nacht uit. Basketbalfans zitten met Nachtmerriewedstrijd zeker goed, vermits deze sport een zeer grote rol speelt bij de personages. Vooraan in het boek vind je bovendien een verklarende woordenlijst met enkele specifieke basketbaltermen, zodat lezers die weinig kennis hebben van basketbal wat meer uitleg hierover kunnen terugvinden. Als lezer lees je het verhaal vooral vanuit het perspectief van Liroy, een sympathieke en sportieve kerel. Toch zijn er ook enkele hoofdstukken bij waarbij het perspectief verandert en het verhaal verteld wordt door Gio, de broer van Liroy.

De twee broers hebben altijd al een goede band met elkaar gehad, maar doorheen het verhaal wordt deze band nog versterkt en groeien de twee nog meer naar elkaar toe. De fijne band tussen broers komt zeer mooi aan bod in Nachtmerriewedstrijd. In het begin van het verhaal ligt de nadruk sterk op de sport basketbal, zo wordt een wedstrijd bijzonder gedetailleerd uitgelegd. Dit had gerust wat ingekort mogen worden, vermits je als lezer echt wel benieuwd bent naar de enge situatie die ontstaat wanneer Liroy na een wedstrijd in een donker steegje wordt aangesproken door een enge man met geel uitziende ogen. Zijn kennismaking met deze man zorgt voor een ware verandering in Liroys leven.

Halverwege het boek verhoogt Ellis Van Steen het tempo en doet Nachtmerriewedstrijd eer aan de titel aan. Er komt heel wat spanning in voor wat maakt dat je als lezer zeker verder wil lezen en meer geboeid raakt door het verhaal dan de eerder langzame start in het begin.

De nieuwsgierigheid van de lezer wordt zeker geprikkeld door de komst van de nieuwe, bijzondere basketbalploeg waar Liroy deel van uitmaakt. Van Steen voegt aan het spannende verhaal een vleugje fantasy toe, wat zeker een meerwaarde is bij Nachtmerriewedstrijd.

De prachtige cover met de basketbalspelende Liroy en de schaduw van een weerwolf past zeer mooi bij het verhaal. Nachtmerriewedstrijd is een spannend verhaal met een vleugje fantasy voor kinderen vanaf 9 à 10 jaar.

Recensie: Nachtmerriewedstrijd - Ellis Van Steen

Nachtmerriewedstrijd

1  2  3  4  5

Het is Liroy’s grote droom om professioneel basketbalspeler te worden, net zoals zijn vader. Wat heeft Liroy er voor over om die droom waar te maken? Liroy speelt bij het jeugdteam in het dorp waar hij woont. Hij is de beste van zijn team en kan als enige dunken. Op een avond, na een wedstrijd, komt er een eng uitziende man naar hem toe in een steegje. Eerst wil Liroy niets met hem te maken hebben, maar dan vertelt de man dat hij de coach is van het beste junioren basketbalteam van Europa. De coach wil Liroy graag in zijn team. Liroy’s droom lijkt uit te komen, maar al snel blijkt dat de prijs hoger is dan hij dacht. Zal hij zich weten te redden uit deze benarde situatie?