Komt wel goed - Rudie Verbunt RECENSIE

Recensie: Komt wel goed - Rudie Verbunt

Ben ligt na een uit de hand gelopen ruzie in het ziekenhuis. Zijn leven is zwaar en Ben weet niet wat hij met al die mensen in zijn leven aan moet. Hij zou wel weten hoe hij zijn verhaal zou verfilmen, namelijk zo!

Rudie Verbunt heeft met Komt wel goed een belangrijk boek neergezet voor tieners. Het is een verhaal over eenzaamheid, hoop maar ook (galgen) humor. Belangrijke thema's voor jongeren om over te lezen, zeker als zij zich hier goed mee kunnen identificeren. Het is belangrijk om dit soort thema's bespreekbaar te maken zodat lezers, mocht dit nodig zijn, hulp durven te zoeken wanneer zij dit nodig hebben. Door dit soort boeken beschikbaar te stellen zorg je ervoor dat je een duidelijk beeld neerzet met dat ook dit soort gevoelens normaal zijn en bespreekbaar moeten kunnen zijn.

Komt wel goed is opgebouwd uit korte scènes. De hoofdstuktitels zijn dan ook opgebouwd als een filmscript. "SEQ 1, SCÈNE 1; binnen, ziekenhuiskamer, namiddag". Deze korte scènes zorgen ervoor dat je gelijk een beeld hebt bij de situatie die je gaat lezen, ook lees je vlot door de verschillende scènes heen door deze manier waarop Rudie Verbunt de hoofdstukken opgebouwd heeft. Daarnaast heeft Rudie simpel taalgebruik en een interessant perspectief gebruikt wat het verhaal nog beter te lezen maakt. Je vliegt echt door dit verhaal heen.

Er gebeurt niet heel erg veel in het verhaal. Je leeft gewoon een stukje met Ben zijn leven mee en maakt mee wat hij meemaakt, een coming-of-age verhaal. Ben is 18, studeert rechten, werkt in zijn vrije tijd bij de bioscoop en woont op zichzelf. Ben ontwikkeld zich in het verhaal doordat hij zich openstelt naar de mensen om zich heen die hem liefhebben. Hij lijkt zich ook op sociaal gebied te ontwikkelen. Al krijgt de lezer wel het idee dat Ben op sociaal gebied anders is dan anderen. Dit idee krijg je voornamelijk doordat andere personages dat over Ben blijven zeggen.

Komt wel goed is een interessant en belangrijk coming-of-age verhaal over de 18-jarige Ben die op dit moment niet blij is met zijn leven. We ervaren zijn problemen en geluksmomentjes en leren wie hij is. De opzet van het filmische verhaal met simpel taalgebruik zorgen ervoor dat het verhaal redelijk vlot te lezen is. Desondanks gebeuren er niet heel veel interessante dingen waardoor Komt wel goed drie hartjes krijgt.

Recensie: Komt wel goed - Rudie Verbunt

Komt wel goed

1  2  3  4  5

Als Ben na een uit de hand gelopen ruzie wakker wordt in het ziekenhuis, is zijn leven nog steeds dezelfde puinhoop. Hij heeft een verkeerde studie gekozen, kent eigenlijk niemand in de stad waar hij nu woont, en de bioscoop waar hij werkt, moet misschien sluiten. Weer bij zijn ouders gaan wonen is geen optie, maar wat dan wel? En wat moet hij doen met dat meisje Mickey, die steeds blijft opduiken?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk