De huisgenoot - Sarah Bailey RECENSIE

Recensie: De huisgenoot - Sarah Bailey

In 2005 wordt Australië opgeschud door de vreselijke moord van een van de drie huisgenotes. Alex, een van de drie hechte vriendinnen en huisgenotes, wordt verdacht van de moord. Nicole, de andere huisgenoot, is spoorloos. Olive Groves doet als junior-journalist verslag, maar niemand kan ontkennen dat de bekentenis van Alex geen zuivere koffie lijkt te zijn. Tien jaar later komt de zaak opnieuw aan het licht als een van de overgebleven huisgenoten dood wordt aangetroffen. Oli wordt opnieuw op de zaak gezet, maar behalve met de spoken uit het verleden wordt ook van haar verwacht dat ze de toekomst te slim af weet te zijn.

De Huisgenoot, het klonk als een simpele en onderhoudende thriller. Drie vrouwen: een vermoord, een vermist, een verdacht. Maar Sarah Bailey heeft veel meer in huis. Laagje voor laagje raakt de lezer steeds verder in het wespennest verstrikt. In het begin is het lastig om de omvang van de puzzel te zien. Er is een rol weggelegd voor veel personages en Oli is geen makkelijk figuur. Haar overspel met Dean ten tijde van de Huisgenoot-moord maakt het lastig om medeleven met haar te voelen en een band met haar op te bouwen. Toch komt daar gaandeweg een kentering in als de lezer Oli beter leert kennen. Je krijgt respect voor deze hardwerkende vrouw die wordt geplaagd door de spoken uit het verleden.

Tegelijkertijd weet Sarah Bailey de lezer op scherp te zetten door de markt van de journalistiek een centrale positie te geven in het verhaal, want wie leest nu nog de krant? Door enerzijds terug te duiken in het verleden en anderzijds de druk van haar (doodlopende?) carrière op te voeren, ontstaat een interessant spanningsveld. De vele lagen die Sarah Bailey aan De Huisgenoot heeft toegevoegd zorgen ervoor dat het begin soms iet wat traag is. De echte plottwist doet zich pas op het einde voor en dat is dan ook pas het moment dat de spanning echt begint toe te nemen.

Toch is de puzzel onderhoudend. Als lezer zoek je met Oli mee naar de puzzelstukjes en de parallelle ophef over de president en de spanningen binnen het mediaconcern houden de lezer scherp. De onverwachte samenwerking tussen Cooper en Oli zorgen voor een leuke twist in De Huisgenoot. Cooper is een heerlijk personage, waar de lezer soms even hardop om moet grinniken. Je voelt de ergernis van de Oli, maar zijn jeugdige enthousiasme werkt aanstekelijk.

Ondanks de grote omvang van de puzzel lukt het Sarah Bailey niet om alle lagen helemaal uit te werken. Zo blijft het verhaal tussen Oli en haar moeder halverwege een beetje steken en blijft het lastig voor de lezer om de rol van Dean in het plaatje te passen omdat zijn intenties nooit helemaal duidelijk worden. Toch doet dat zeker niet af aan het verhaal! Juist de keuze om de hele puzzel te schetsen vanuit het "heden" (2015) en slechts af te wisselen met hele korte fragmenten vanuit het perspectief van Alex maakt De Huisgenoot uniek.

Al met al is De Huisgenoot een absolute aanrader! Na een wat lastige start wordt het verhaal en de spanning opgebouwd naar een puzzel met wel duizend stukjes. Deze verschillende lagen zorgen voor een diepgaande thriller met een zeer verrassende plottwist die elke twijfel die de lezer nog had doet vergeten!

Recensie: De huisgenoot - Sarah Bailey

De huisgenoot

1  2  3  4  5

Journaliste Olive Groves werkte als junior-verslaggever aan het verhaal van ‘De moord op de huisgenoot’, en raakte geobsedeerd door de zaak. Nu, negen jaar later, wordt de huisgenoot die vermist werd, dood aangetroffen op een afgelegen terrein. Oli krijgt het verhaal opnieuw toegewezen, alleen zal ze dit keer, tegen haar zin, moeten samenwerken met de jonge betweter Cooper, een bekende podcastmaker. Oli en Cooper ontdekken nieuwe feiten over de drie huisgenoten en verborgen geheimen komen boven tafel. De onthullingen brengen Oli terug naar de dood van de eerste huisgenoot en dwingen haar om trauma's en onzekerheden uit het verleden onder ogen te zien. Wat is er die nacht echt gebeurd tussen de drie huisgenoten? Oli bijt zich vast in haar zoektocht naar de moordenaar…