Het licht in ons - Michelle Obama RECENSIE

Recensie: Het licht in ons - Michelle Obama

De hele wereld heeft Michelle Obama leren kennen als de first lady van de Verenigde Staten. Na haar tijd in het Witte Huis zette ze haar levensverhaal en ervaringen als vrouw van de eerste zwarte president in de geschiedenis op papier. De ontvangst van dat boek, Mijn verhaal, heeft haar volledig verrast. Het werd een verkoopsucces en op haar optredens tijdens de wereldwijde promotietour kwamen vele duizenden mensen af. Terwijl ze de avond vóór het moment van verschijnen nog in bed naar het plafond lag te staren: Gaat dit me lukken? Ben ik goed genoeg?

Die laatste vraag bracht haar vervolgens de aanzet voor haar tweede boek: Het licht in ons. Want sinds Mijn verhaal hebben veel mensen Obama gevraagd om antwoorden en oplossingen. En zelf werd ze zoals zovelen hard geraakt door angst en twijfels tijdens de coronapandemie. Hoe moet je omgaan met die gevoelens van onzekerheid? Wat kun je het beste doen als je je hulpeloos voelt? Wat als het je allemaal te veel wordt? Maar er bestaat geen kant-en-klaar plan dat je op dergelijke momenten kunt inzetten, schrijft Obama. Wel kan ze een blik in haar persoonlijke gereedschapskist bieden, om te laten zien hoe zij evenwichtig en zelfverzekerd blijft. En dat doet ze in Het licht in ons.

Zo neemt Michelle Obama je opnieuw mee door haar leven. Niet gedetailleerd en chronologisch zoals in Mijn verhaal. Deze keer gaat het om allerlei verhalen die ze opdeed in haar verschillende rollen als moeder, dochter, echtgenote, vriendin en first lady. Ze vertelt over hoe ze bepaalde vriendschappen sloot en wat die haar door de jaren gebracht hebben. Over de rol van haar moeder in haar leven. Over hoe breien haar door de pandemie hielp. Over hoe zij en Barack door de jaren heen aan hun relatie gewerkt hebben. Over hoe je je eigen 'keukentafel' kunt opzetten met de mensen die je vertrouwt. En wat ze nu eigenlijk bedoelde met haar beroemde quote 'erboven uitstijgen' ('When they go low, we go high').

Afhankelijk van je eigen levensfase of specifieke worstelingen zal er voor veel mensen een troostend woord of wijs inzicht in dit boek te vinden zijn. Met dat doel met je dit boek dan ook lezen. Mijn verhaal was ook interessant voor mensen die Obama en haar man met een politieke blik volgden. Het licht in ons neigt eerder naar het zelfhulpboek-genre. Obama wil haar lezers ondubbelzinnig inspireren door haar eigen ervaringen en inzichten te delen. Dit boek is daardoor toch wel wat glad en gelikt geworden. Iedere uitdaging wordt keurig overwonnen, elke belediging biedt een moment om te groeien. Daarmee legt ze de lat voor het toepassen van haar wijsheden in je eigen leven meteen behoorlijk hoog.

Maar leren van de ervaren is eigenlijk altijd interessant, en Obama is zeker iemand van wie je best wel wat zou willen leren. Met Het licht in ons levert ze opnieuw een heel persoonlijk boek af. Ze geeft haar lezers een kijkje in kwetsbare periodes in haar leven en laat ons haar dierbaren ontmoeten, met details tot het kopen van steakmessen door haar dochters aan toe. Hierdoor voelt het alsof Obama jou als lezer vertrouwt met haar verhaal. Het licht in ons leest als een gesprek met een wijze vriendin; een vriendin die ook nog eens heel prettig kan vertellen. En wie wil daar nu niet een paar uurtjes mee doorbrengen?

Recensie: Het licht in ons - Michelle Obama

Het licht in ons

1  2  3  4  5

Michelle Obama, de voormalige first lady van de Verenigde Staten, geeft haar alom bejubelde, autobiografische bestseller Mijn verhaal nu een inspirerend vervolg. Hierin deelt ze praktische inzichten en krachtige strategieën om in de huidige uiterst onzekere wereld hoopvol en in balans te blijven.

Misschien bestaan er geen mooie oplossingen voor de grote uitdagingen in het leven, of bondige antwoorden op de moeilijke vragen, maar Michelle Obama gelooft dat we allemaal de tools kunnen vinden en toepassen die ons zullen helpen om ons succesvol aan te passen aan veranderingen en tegelijkertijd standvastig te blijven, terwijl we met de stroom meegaan. In Het licht in ons gaat ze open en eerlijk het gesprek aan met de lezer en behandelt ze vragen waarmee velen van ons worstelen: hoe bouwen we langdurige en eerlijke relaties op? Kunnen we kracht en verwantschap ontdekken in onze verschillen? Hoe pakken we onze gevoelens van onzekerheid of hulpeloosheid aan? Wat doen we als we het gevoel krijgen dat het allemaal te veel begint te worden?

Michelle Obama deelt haar persoonlijke ervaringen en biedt originele inzichten over verandering, uitdaging en kracht, waaronder haar overtuiging dat als we het licht in ons laten stralen voor anderen, we ook de rijkdom en mogelijkheden van de wereld om ons heen kunnen verlichten, zodat we diepere waarheden ontdekken en nieuwe wegen vinden om ons te ontwikkelen. Ze put uit haar ervaringen als moeder, dochter, echtgenote, vriendin en first lady als ze ons vertelt welke gewoonten en principes ze heeft ontwikkeld om allerlei obstakels in het leven te overwinnen. En die verworven wijsheid helpt haar steeds weer om te 'worden' wie ze is. Ze gaat dieper in op haar waardevolste methoden zoals 'vriendelijk beginnen', 'erboven uitstijgen' en met vertrouwde vrienden en mentors een 'keukentafel' opzetten. Met haar kenmerkende humor, openhartigheid en betrokkenheid behandelt ze ook onderwerpen die te maken hebben met ras, gender en zichtbaarheid, waarbij ze de lezer aanmoedigt om angsten te overwinnen, kracht te vinden in saamhorigheid en stoutmoedig te leven.

'Als we in staat zijn ons eigen licht te ontdekken, krijgen we ook het vermogen om het te gebruiken,' schrijft Michelle Obama. Het licht in ons is een waardevolle verzameling indrukwekkende verhalen en diepzinnige adviezen die de basis zal vormen van gesprekken. Maar ook zal het de lezer inspireren om zijn eigen leven onder de loep te nemen, zijn bron van vreugde te ontdekken en in een turbulente wereld betekenisvolle relaties aan te gaan.