Mijn dikke vette zombiegoudvis 3 - Mo O'Hara RECENSIE

Recensie: Mijn dikke vette zombiegoudvis 3 - Mo O'Hara

Er is weer een heerlijk nieuw boek uit de reeks Mijn dikke vette zombiegoudvis, deel 3 is alweer uitgekomen. Het leesboek Mijn dikke vette zombiegoudvis 3 is net als de eerste 2 delen geschreven door Mo O'Hara. De illustraties zijn gemaakt door Marek Jagucki. Mo O'Hara is er weer in geslaagd een grappig en leuk boek uit te brengen.

Dit boek over de avonturen van Tom en zijn beste vriend Pradeep bevat 2 verhalen. Het eerste verhaal heet Frankie wordt wild en het tweede verhaal heet De wraak van de paranormale huisdieren. Het eerste verhaal speelt zich af in de Buswijkse bossen. Tom en zijn vriend Pradeep gaan daar samen met andere kinderen kamperen. Het bijzondere is dat Willem, de beste safari spotter ter wereld, de kinderen zal bezoeken en hen alles zal vertellen over de natuur. Ook Freek, een bekende avonturier die alles durft, is van de partij. Het gerucht gaat dat er een geheimzinnig beest in de bossen gesignaleerd is. Zou het beest echt bestaan? Om dit te ontdekken beleven de kinderen een spannend avontuur, met een hoofdrol voor Frankie, de zombiegoudvis. Er zijn veel leuke woordspelingen, bijvoorbeeld dat Frankie vanuit een doorzichtige fles in de helikopter van het uitzicht kan genieten. Daarover wordt gezegd dat dit het allerbeste vogelperspectief is dat een vis ooit heeft gehad. Een wijze les wordt ook nog meegegeven: onderschat nooit een kleine tegenstander, deze zou nog wel eens de winnaar kunnen worden. In de verhalen zitten leuke wendingen en wordt de nieuwsgierigheid van de lezer op vele momenten gewekt.

Het tweede verhaal gaat over de verdwijning van bijzondere huisdieren in de stad. Deze dieren hebben paranormale gaven. Zo is er een teleporterende schildpad, een bijna onzichtbare poedel en een vampierkitten. Frankie mag dus wel oppassen met zijn zombificerende krachten. Tom en Pradeep gaan samen met een Mega Slimme Meid uitzoeken wat er aan de hand is. Ook nu weer speelt Frankie een belangrijke rol bij het ontdekken van de identiteit van de ontvoerder. Dit tweede verhaal is erg rommelig en chaotisch geschreven, waardoor je aandacht sneller verslapt. In dit verhaal wordt er ook een wijze les gegeven: mensen kunnen veranderen, ook al verwacht je het niet. Het einde van het verhaal is een open einde en zo geschreven dat de jeugdige lezers nieuwsgierig gemaakt worden naar de volgende avonturen van Tom, Pradeep en Frankie.

Mijn dikke vette zombiegoudvis 3 is geschreven in een vlotte stijl, de vele korte hoofdstukken dragen daaraan bij. Fantasie, humor en avontuur zijn de hoofdelementen. De illustraties zijn zwart-wit en worden gecombineerd met leuke kleine tekeningen rechtsonder op bijna iedere pagina. Op één van de eerste pagina's staat een kader over de kinderjury 2023. Er staat bij 'Het beste boek gekozen door kinderen'. In april zijn de stemweken pas, dus het is niet helemaal duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Het boek is gemakkelijk leesbaar voor kinderen van 8 jaar en ouder.

Mijn dikke vette zombiegoudvis 3

1  2  3  4  5

Twee gloednieuwe, knotsgekke verhalen over Frankie de zombiegoudvis

Er gebeuren vreemde dingen in de bossen waar Tom en zijn beste vriend Pradeep samen met Frankie naartoe gaan om te kamperen. Kan het dat het geheimzinnige beest waarover gesproken wordt, écht bestaat?

Later is er iets geks aan de hand met Toms broer Mark. Hij is opeens... aardig?! Ondertussen verdwijnen er in de stad allemaal paranormale dieren (onder andere een teleporterende schildpad, een bijna onzichtbare poedel en een vampierkitten). Tom en Pradeep moeten uitzoeken wat er aan de hand is, voordat Frankie ook verdwijnt.