Het Avery Shaw-experiment - Kelly Oram RECENSIE

Recensie: Het Avery Shaw-experiment - Kelly Oram

Het Avery Shaw-experiment is het eerste deel van de X-experiment serie. De auteur, Kelly Oram, is vooral gekend van het tienerboek Cinder & Ella. Ditmaal focust het verhaal op thema's zoals wetenschap, romantiek en onzekerheid. Want liefde is toch ook chemie?

Avery en Aiden groeiden samen op en zijn beste vrienden voor het leven. Alleen wilt Avery meer zijn dan dat en besluit het er op te wagen. Al snel blijkt dat Aiden stiekem een vriendinnetje heeft en de gevoelens niet wederzijds zijn. Bovendien is hij overgestapt uit de wetenschapsclub en moet Avery op zoek naar een nieuwe partner voor de wedstrijd. De enige optie is Grayson, de knappe oudere broer van Aiden. Samen besluiten ze om de stages van rouw (zoals woede, depressie en acceptatie) uit te testen op liefdesverdriet. Zo wordt Het Avery Shaw-experiment geboren.

Het begin van het verhaal is nogal cliché. Grayson zag Avery altijd als zijn kleine zusje. Ondertussen is ze veranderd naar een sexy tiener. Plots ziet hij haar wel staan vanwege haar grotere borsten. Als lezer krijg je het gevoel dat zij maar een lustobject voor hem is. Dit is iets wat je niet zou verwachten in #MeToo tijden, laat staan in een boek voor jongeren. Het maakt Grayson net pervers en oppervlakkig. Het Avery Shaw-experiment is origineel uitgebracht in 2013, dus dit verklaard wel veel.

Naarmate het boek vordert, lijken de vooroordelen je om de oren te vliegen. Avery is een typische nerd die helemaal niets te maken wil hebben met het populaire clubje van de school. Grayson daarentegen wel en hij introduceert haar in zijn wereld. In eerste instantie merk je als lezer dat Avery geen nerd meer mag zijn om erbij te horen. Toch keert het tij en zien we dat Grayson ook begrijpt hoe het is om vooraan in de klas te zitten. Ze leren dus elkaars wereld kennen en omarmen.

De schrijfstijl is zeer luchtig en de conversaties bevatten een vleugje humor. Want niet alles draait rond Avery en Grayson. Hun vrienden helpen het duo om de wedstrijd te winnen. Dit gaat gepaard met grappige momenten. Het Avery Shaw-experiment is met andere woorden ideaal als je een vermakelijk en vlot boek wilt lezen.

De verhaallijn komt verrassend uit de hoek, omdat Grayson de eerste is die als een blok valt voor Avery. Meestal is het andersom. Daarnaast is het fijn dat de hoofdstukken afwisselen tussen de hoofdpersonages. Zo lees je hoe Grayson het hart van Avery hoopt te veroveren. Maar ook hoe Avery haar eigen persoonlijkheid leert te begrijpen en accepteren. We zien dus een serieuze karakterontwikkeling van beide personages.

Ben je op zoek naar een super romantisch boek over twee jonge tieners uit twee verschillende werelden? Dan is Het Avery Shaw-experiment echt een must om te lezen. Het is luchtig, kort en humoristisch. Het verhaal begint twijfelachtig, maar langzaamaan zie je de relatie tussen Avery en Grayson openbloeien. Zal Avery accepteren dat Aiden haar hart gebroken heeft en dat Grayson haar echte liefde is?

Het X-experiment 1 - Het Avery Shaw-experiment

1  2  3  4  5

Omdat Aiden haar hart gebroken heeft, besluit Avery voor een schoolproject het fenomeen liefdesverdriet te onderzoeken. Ze heeft alleen nog een partner nodig. Daar is plots Aidens oudere broer…

Het Avery Shaw eXperiment is een heerlijke en grappige YA-roman van de auteur van Cinder & Ella.

Avery Shaw is al jaren verliefd op haar beste vriend Aiden; ze wacht alleen op het goede moment om hem dat te vertellen. Wanneer Aiden opbiecht dat hij een vriendin heeft, is ze dan ook in shock.
    Om over haar gebroken hart heen te komen, besluit Avery voor een schoolproject te onderzoeken of de zeven stadia van rouwverwerking ook gelden voor liefdesverdriet. Maar met wie moet ze dit experiment doen, nu Aiden niet meer met haar wil samenwerken? Gelukkig is daar Aidens oudere broer Grayson. Ineens lijkt deze irritant knappe player dé oplossing voor haar problemen. Of beginnen die nu pas echt?