Code C - Paris Duivenvoorden & Miriam Borgermans RECENSIE

Recensie: Code C - Paris Duivenvoorden & Miriam Borgermans

Dankzij de verhalenwedstrijd Share your stories 2021 kon Paris Duivenvoorden dit dystopische verhaal voor young adults uitbrengen dat erg herkenbaar is na de afgelopen jaren. De pandemie wordt als hoofdthema gebruikt en verwikkeld in een wereld waar het veel erger is afgelopen. Het verhaal is fictief, maar veel onderwerpen zijn erg herkenbaar.

Het virus in Code C heeft de wereld veranderd. Overlevenden proberen wanhopig de Ziekte te vermijden en tieners worden ingezet om de mensen die besmet zijn op te sporen en ervoor te zorgen dat ze niemand kunnen besmetten. Er zijn verschillende codes in het leven geroepen, afhankelijk van de code moet je in quarantaine of wordt je misschien zelfs geexecuteerd. In deze wereld leven Harper en Veronica Jones. Deze zussen maken beide andere keuzes. Zo zoekt Harper haar toevlucht in hard werken en een zo hoog mogelijke functie te bereiken, maar zet Veronica zich af tegen de raad en sluit zich aan bij de Dust Angels. De boodschap van het verhaal is typisch ya: geloof niet alles wat je hoort en verzamel je eigen feiten. Beide zussen worden zodoende ook nog met de neus op de feiten gedrukt.

Code C is een kort boek. 130 pagina's en 21 hoofdstukken waarin het perspectief soms afwisseld tussen de zussen. Een hoofdstuk van Harper begint steeds met een code, bijvoorbeeld C7 = de mensen die nu de ziekte hebben. Nul procent overlevingskans. Voor Veronica beginnen hoofdstukken met een regel van de Dust Angels: Regel 5: doe altijd wat juist is voor de Dust Angels.

Of er een vervolg zal komen is onduidelijk, maar het einde vraagt hier wel om. Er blijven teveel vragen over wat er gebeurd met Harper, Veronica en hun vader. Het leest heel erg als een eerste deel en is op zichzelf ook geen afgerond verhaal, maar meer een introductie. Er kan wel nog veel uit dit verhaal gehaald worden waardoor een tweede deel goed uit de verf zou kunnen komen.

Voor een debuut verhaal heeft Paris Duivenvoorden het heel goed gedaan, ook met de hulp van Miriam Borgermans. Of de twee de handen in een slaan voor een vervolg is dus nog niet bekend, maar eigenlijk vraagt dit boek wel om meer. Voor dit einde blijft het bij drie hartjes.

Code C

1  2  3  4  5

Het virus veranderde alles. De wereld viel uiteen in losse groeperingen die wanhopig probeerden het virus te vermijden. Nadat hun ouders uit beeld verdwenen zijn, zoekt Harper Jones haar uitvlucht in hard werken om zo hoog mogelijk aan de top van de stad te komen, terwijl haar zusje Veronica zich afzet tegen de Raad en tegen Harper. Is de Raad wel te vertrouwen? En vinden de zussen elkaar nog terug?