De zaak Alaska Sanders - Joel Dicker RECENSIE

Recensie: De zaak Alaska Sanders - Joel Dicker

Een rijzende ster aan het schrijversfirmament is ongetwijfeld Joël Dicker. Zijn boek De waarheid over Harry Quebert won zowat alle literaire prijzen die het kon winnen en de Zwitserse auteur werd al gauw vergeleken met enkele grote namen uit de literatuur. Dat zijn succesformule van vuistdikke thrillers nog niet is uitgewerkt bewijst De zaak Alaska Sanders, een nieuwe pageturner die je nauwelijks opzij kan leggen. En ondanks het feit dat Dicker veelal uit hetzelfde vaatje tapt, toch slaagt hij erin de lezer mee te nemen op een spannende trip.

In 1999 wordt Mount Pleasant in New Hampshire opgeschrikt door een gruwelijke moord. Het lichaam van een jonge vrouw wordt verminkt teruggevonden aan de oevers van het meer. Al gauw heeft de politie potentiële daders op het oog en na gedwongen bekentenissen belanden de schuldigen in de cel. Elf jaar later krijgt inspecteur Perry Gahalowood een anonieme brief die hem wijst op grove fouten in het onderzoek. Meer nog: Eric Donovan zou al elf jaar onschuldig in de cel zitten. Perry besluit het onderzoek te heropenen en doet een beroep op zijn goede vriend, auteur Marcus Goldman. Wat volgt is een intelligente, maar verrassende speurtocht naar de echte schuldige. En daar komt Dickers handelsmerk weer boven: aan het einde van elk hoofdstukje laat hij de lezer achter met een mini-cliffhanger, waardoor die wel moet doorlezen.

Dicker gebruikt nu al de derde keer de schrijver Marcus Goldman als alter ego. Dat is op zich best amusant om lezen. Zeker ook omdat meerdere personages ook voorkwamen in De waarheid over Harry Quebert. Deze laatste speelt ook een belangrijke rol in het verhaal. Hij is immers al twee jaar van de aardbodem verdwenen, maar geeft hints aan Marcus hoe hij hem kan vinden. Bovendien zit Marcus met grote twijfels en vragen over zijn auteurschap. In die zin is de roman ook een verhaal over metafictie: wat is een goed auteur? Je hoeft de andere boeken van Dicker niet gelezen te hebben om dit verhaal te begrijpen. Het thrillergehalte is het belangrijkste in het boek en daar blijft de lezer niet op zijn honger zitten. Enerzijds heb je de wisselwerking tussen de uitstekend uitgewerkte personages Marcus en Perry, anderzijds is er de boeiende afwisseling tussen heden en verleden inclusief de genoemde cliffhangers. Dicker schrijft ook zeer filmisch waardoor je als lezer werkelijk in het verhaal zelf zit. Heel wat menselijk drama komt aan bod in De zaak Alaska Sanders: moord, zelfmoord, chantage, ontrouw... en alles is op de een of andere manier gelinkt aan elkaar. De vlotte stijl en zijn vermogen om de lezer telkens weer op het verkeerde been te zetten, maakt van Dicker de fel gesmaakte schrijver. De zaak Alaska Sanders bouwt misschien verder op de succesvolle ingrediënten van zijn voorganger, maar is daarom niet minder smakelijk. Dicker kan gerust zijn succesformule nog verder uitdiepen.

De zaak Alaska Sanders

1  2  3  4  5

April 1999. Mount Pleasant, een rustig stadje in de Amerikaanse staat New Hampshire, wordt opgeschud door een gruwelijke moord. Het lichaam van een jonge vrouw, Alaska Sanders, wordt gevonden aan de rand van een meer. De politie verkrijgt al snel een bekentenis van de dader en zijn handlanger en sluit het onderzoek.
    Elf jaar later ontvangt sergeant Perry Gahalowood een verontrustende, anonieme brief, die de uitkomst van het eerdere onderzoek geheel in twijfel trekt. Wat als er een grove fout is gemaakt? Met hulp van de bevriende schrijver Marcus Goldman, die inmiddels beroemd is geworden door zijn boek over Harry Quebert, besluit Perry het onderzoek te heropenen, met alle gevolgen van dien.