Monsterjagen voor beginners - Ian Mark RECENSIE

Recensie: Monsterjagen voor beginners - Ian Mark

Op monsters jagen... Het lijkt makkelijker dan het is.
Toch besluit Jack om zijn kans te wagen. Hij is echter vrij onhandig en nogal klein voor zijn leeftijd. Jack heeft bovendien niet bepaald een stevige lichaamsbouw, maar toch verlangt hij naar avontuur. Hij is op zoek naar spannende en bijzondere dingen.

Jack groeit op bij zijn papa (zijn mama is dood) en vindt zijn leven enorm saai. Tot op de dag dat hij thuiskomt en zijn tante Brunilda aantreft. Ze beweert dat zijn papa een reis gaat maken rond de wereld en dat zij nu bij hem komt wonen. De volgende morgen treft Jack plots een monster aan in zijn tuin: een enorm grote woesteling met een klonterige groene huid en gele slagtanden, een Oger! Is dit Jack z'n kans om het op te nemen tegen monsters...?

Monsterjagen voor beginners is het eerste deel van een grappige avonturenserie, geschreven door Ian Mark. De opvallende kaft van het boek bevat heel wat details en oogt erg vrolijk en grappig. De hoofdrolspelers lopen op een drakenstaart en onder hen bevinden zich allerlei gruwelijk uitziende monsters.

Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken en leest bijzonder vlot. Het lettertype is vrij groot en bepaalde woorden werden groter of vetgedrukt weergegeven. De speelse lay-out zorgt voor een aangename afwisseling in de tekst. Heel wat klanknabootsingen maken deel uit van het verhaal, wat ervoor zorgt dat je het verhaal als lezer als het ware zelf beleeft. Louis Ghibault zorgt voor heel wat humoristische illustraties tussen de tekst, sommige als kleine details, andere dan weer paginagroot en deze verlevendigen het verhaal op een vrolijke manier.

Vanuit het personage van Jack wordt het verhaal verteld. Wanneer zijn eerste contact met een monster goed afloopt en hij zelfs, per ongeluk, het monster doodt, maakt Jack kennis met Stoop. Stoop jaagt reeds tweehonderd jaar op monsters. Hij geeft Jack een boek cadeau 'Monsterjagers voor beginners', maar wat Jack niet weet is dat wie het boek aanneemt, de baan van monsterjager formeel aanvaardt. Jack is vanaf dan officieel monsterjager! Er komen dan ook heel wat monsters op je af in het boek: Ogers, reuzenscheetdoedels, snotsmikkelaars, boereuzen...

Op zijn zoektocht naar monsters komt Jack Nancy tegen, een meisje dat haar vader verloren is. Jack is eveneens z'n moeder verloren en dit schept een band tussen beiden.

In Monsterjagen voor beginners, geschreven door Ian Mark,  staat het avontuur centraal, maar thema's als samenwerken, vriendschap krijgen eveneens een mooi aandeel in dit boek. Het verhaal is grappig, komisch en bevat heel wat leuke stukjes, toch kan het voor sommige lezers wat langdradig worden om te volgen. Het boek telt trouwens bijna driehonderd pagina's en op het einde kan je nog een leuke quiz doen om te weten te komen of monsterjagen iets voor jou is.

Jack, het hoofdpersonage in Monsterjagen voor beginners, bewijst dat je niet altijd een held hoeft te zijn om dolle avonturen te beleven.

Monsterjagen voor beginners is een dolkomisch en avontuurlijk verhaal boordevol monsters voor avontuurlijke lezers vanaf 9 jaar. Het boek leent zich bovendien prima om voorgelezen te worden.

Monsterjagen 1 - Monsterjagen voor beginners

1  2  3  4  5

Op monsters jagen is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Dat merkt Jack wanneer er een monster in de tuin opduikt dat zijn TANTE PROBEERT OP TE ETEN! (Dat ze de vervelendste tante van de wereld is, doet er nu even niet toe.)

Nadat Jack het monster min of meer per ongeluk heeft verslagen, gaat hij in de leer bij een knorrige, tweehonderd jaar oude monsterjager, met de naam Stoop. Samen gaan ze op monsterjacht, gewapend met een katapult en een heel oud boek: Monsterjagen voor beginners. Jack is wel een beetje bang dat hij niet de held is op wie iedereen zit te wachten, maar ach… Hoeveel angstaanjagende en bloeddorstige monsters kunnen er nu helemaal zijn?

Antwoord: HEEL ERG VEEL!