Lucy 1 - Hanneke Meier RECENSIE

Recensie: Lucy 1 - Hanneke Meier

Wanneer Lucy na een lange werkdag op de bank zit, ontvangt ze een email van de basisschool van haar zoon. Het is een inschrijfformulier waarin ze ook de jaarlijkse ouderbijdrage ziet. Ze schrikt van het bedrag. Sinds ze weduwe is, staat ze alleen voor de opvoeding van haar zoon Alec. Ze heeft het financieel niet makkelijk. Daarom besluit ze mee te doen aan een spel op de televisie: bloed, waar ze een groot bedrag aan e-credits kan winnen. Als ze eenmaal door de voorronde is gekomen, merkt ze dat het geen gewoon spel is. Maar dan is er geen weg meer terug. Is deze ellende al het geld waard? En kan ze ontsnappen uit het spel?

Hanneke meier heeft een serie geschreven over Lucy. Als je het ebook opent krijg je de instragram te zien van haar, waardoor je gelijk een connectie krijgt met de hoofdpersoon. Het verhaal lijkt hierdoor levensecht. Lucy is een driedelige serie, waarin de alleenstaande moeder een hoofdrol speelt.

Lucy 1 begint met een inleidende proloog waarin meer achtergrond informatie gegeven wordt over Lucy. De aanleiding waarom ze met het spel mee wil spelen en de uitnodiging van de voorronde worden hierin duidelijk beschreven. Na de proloog speelt Lucy een spel, die op zo'n manier beschreven wordt dat het lijkt alsof zij dit spel in het echt speelt. In het spel moet ze mensen elimineren.

Het verhaal begint daarna langzaam vorm te krijgen waarin de afweging die Lucy moet maken om mee te doen aan het spel, duidelijk in beeld gebracht wordt. Ze heeft het financieel niet makkelijk, is goed in gamen en dus in staat om een spel te winnen, en kan met het spel veel geld verdienen. Ze besluit na veel wikken en wegen mee te doen met het spel. Maar hoe het spel in zijn werk gaat, wordt nergens genoemd. Toch tekent ze een contract waardoor ze vast zit aan de voorwaarden van het spel en is er geen weg meer terug.

Hanneke meier heeft een prettige schrijfstijl. Ze legt de dingen duidelijk uit, heeft een rustige opbouw in haar verhaal en geeft een goed beeld van de personages. De spanning is nog niet heel erg aanwezig, maar er wordt wel naar een grote spanning toegewerkt als blijkt hoe het spel gespeeld moet worden. Lucy 1 is een kort verhaal, maar doordat er veel gebeurd, lijkt het verhaal niet zo kort. Als het uit is, kan je echter niet wachten om de andere delen te lezen, want je móet weten hoe het afloopt.

Lucy 1 is het eerste deel van een driedelige reeks. Het gaat over een dodelijk spel, waarbij de alleenstaande moeder Lucy aan deelneemt. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, waardoor er verschillende nieuwe technieken in het verhaal toegepast zijn. Er worden bijvoorbeeld camera's in het oog geplaatst (ICU's). Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal omdat je je afvraagt of dit in de toekomst echt zal gebeuren. Aan het eind van deel 1 is er een start gemaakt met het spel en is het verloop hiervan duidelijk. Zal ze het einde halen?

Recensie: Lucy 1 - Hanneke Meier

Lucy 1

1  2  3  4  5

Lucy raakt verstrikt in een dodelijk spel. Weet zij te ontsnappen?

Na de dood van haar man moet Lucy het alleen zien te redden met haar zoontje Alec. Ze schrijft zich in voor een nieuw spelprogramma: de winnaar ontvangt een miljoen e-credits. Dé kans voor Lucy om haar leven met Alec op de rit te krijgen. Verblind door de hoofdprijs tekent ze het contract. Al snel komt ze erachter dat het spel niet is wat het lijkt. Maar er is geen weg meer terug...