Vier wandelaars en een Siciliaan - Marion Pauw RECENSIE

Recensie: Vier wandelaars en een Siciliaan - Marion Pauw

In Vier wandelaars en een Siciliaan hebben vier Nederlandstalige schrijfsters hun krachten gebundeld. Elle van Rijn, Roos Schlikker, Femmetje de Wind en Marion Pauw hebben in dit boek allemaal één van de karakters beschreven en hiermee het verhaal vorm gegeven. In Vier wandelaars en een Siciliaan volg je als lezer 4 vrouwen: Joy, Lot, Bibi en Hannah. Alle vier hebben ze zich met hun eigen redenen opgegeven voor een wandeltocht over Sicilië. Toch is er één grote overeenkomst: ze proberen met de wandelvakantie allemaal hun leven (tijdelijk) te ontvluchten. Maar gaat dat wel goed, al deze karakters bij elkaar, op de eindeloze wandelingen over Siciië?

Het leuke aan dit verhaal is toch wel dat je als lezer in de voetsporen van de vier hoofdpersonen kunt treden door dezelfde wandeling te maken. De schrijfsters hebben tijdens het schrijven van dit boek dit zelf ook gedaan en deze ervaringen zijn ook verwerkt in het verhaal. De wandeling is ook goed geïntegreerd in het verhaal door voorafgaand aan elke wandeldag van Joy, Lot, Bibi en Hannah het te lopen gedeelte te vermelden, met daarbij een aantal belangrijke bezienswaardigheden. Echt een toevoeging op het boek.

Daarnaast is het ook erg leuk gevonden dat de vier schrijfsters samen hebben gewerkt aan dit boek en hierbij ook zelf tegen een aantal problemen/meningsverschillen zijn aangelopen. De schrijfstijl is goed op elkaar afgestemd, zodat je als lezer niet direct doorhebt dat er een andere schrijfster het gedeelte heeft geschreven.

Het verhaal zelf kent een wat moeilijk verloop. In het begin is het redelijk vlot met een aantal acties dat de vrouwen ook echt vertrekken, maar daarna volgen toch enkele hoofdstukken waar je als lezer echt even doorheen moet. Dit zijn vooral de hoofdstukken dat ze voornamelijk aan het wandelen zijn en de hoofdpersonen veel nadenken. Het verhaal is opgedeeld onder de vier hoofdpersonen, waarbij hier de spanning alleen zit in hoe de desbetreffende persoon tegen een bepaalde situatie aankijkt.

De wandelvakantie is er bij allen voor bedoeld om weg te vluchten uit hun huidige leven, en ze meten de gesprekken en gebeurtenissen met alle dingen die ze in hun leven hebben meegemaakt. Dit zorgt er wel voor dat de snelheid uit het verhaal gaat. Aan het eind komt de snelheid wel weer terug, met de beslissingen die de dames uiteindelijk nemen om hun leven weer in te richten na de wandelvakantie.

Qua hoofdpersonen komen vooral Hannah en Joy aan bod. Joy wordt in het boek beschreven als een extravert persoon en dat draagt ze ook uit. Het is wel interessant om te zien welke conclusies zij trekt na alle wandelingen.Helaas is het wel zo dat, omdat je veel leest over Hannah en Joy, de andere twee, Lot en Bibi, minder aan bod komen. Vooral voor het personage van Bibi is dat jammer, aangezien zij wel veel lading meebrengt in het verhaal en daar nog zo veel meer uitgehaald had kunnen worden.

Vier wandelaars en een Siciliaan is hiermee niet direct een roman die je puur voor ontspanning gaat lezen op je vakantieadres, maar geeft je als lezer ook wel de nodige stof tot nadenken. Het zorgt er voor dat je je als lezer bepaalde dingen gaat afvragen, waar de hoofdpersonages ook tegenaan lopen. Wel kun je af en toe wegdromen bij de beschrijvingen van het Siciliaanse landschap, al moet je door sommige beschrijvingen heen kunnen kijken (platgebrande akkers) om de schoonheid ervan te kunnen zien.

De wandelaars 1 - Vier wandelaars en een Siciliaan

1  2  3  4  5

Unieke roman geschreven door vier schrijfsters

Vier vrouwen schrijven zich in voor een wandelvakantie in Italië. Onder leiding van de Italiaanse gids Vincenzo lopen ze door het ruige binnenland van Sicilië. De vrouwen hebben allemaal zo hun eigen motieven om deel te nemen aan de wandeltocht, allemaal ontvluchten ze het leven thuis. Lukt het ze om zich te ontdoen van de ballast uit het verleden en hun verwachtingen voor de toekomst bij te stellen?

Avontuur, botsende karakters, geheimen, ontluikende vriendschappen, diepe gesprekken en vele kilometers wandelen. Het wordt hoe dan ook een tocht die ze niet snel zullen vergeten.

Naar een idee van Elle van Rijn.