Alizeh. De duistere profetie - Tahereh Mafi RECENSIE

Recensie: Alizeh. De duistere profetie - Tahereh Mafi

Alizeh. De duistere profetie is het eerste deel van een nieuwe young adult fantasy reeks van schrijfster Tahereh Mafi. Alizeh is gebaseerd op verhalen uit de Perzische mythologie en dat is niet verwonderlijk, want Tahereh Mafi is een Amerikaanse met roots uit Iran.

De jonge Alizeh leeft ondergedoken als bediende in Setar, de hoofdstad van Ardounia. De rol van bediende past eigenlijk helemaal niet bij Alizeh, want ze is goed opgeleid, welbespraakt, mooi en elegant. Echter Alizeh is ook een Djinn. Een bovennatuurlijk wezen, gemaakt uit vuur. Ze is onnatuurlijk sterk en snel en beschikt over magie. Het menselijk ras, gemaakt uit aarde en daarom Klei genoemd, is door de eeuwen heen echter veel talrijker geworden dan de Djinn en als altijd: waar de mens bang voor is, moet vernietigd worden. De mens ging jacht maken op de Djinn en langzaam maar zeker werden ze ondanks hun krachten toch uitgeroeid. Ook Alizeh’s ouders zijn vermoord en Alizeh was de enige overlevende. Sindsdien leeft ze ondergedoken en laat ze zich de slechte behandeling en martelingen door haar werkgevers maar welgevallen om maar niet op te vallen.

In Ardounia heerst een strikte klassenmaatschappij onder de strenge koning Zaahl. Het land is mooi en welvarend, maar beschikt niet over een rivier of meren, waardoor het totaal afhankelijk is van regen voor de watervoorziening. Daardoor is het in constante oorlog met buurland Toulan, dat wel over natuurlijke watervoorziening beschikt. Koning Zaahl is oud, maar omdat zijn zoon gesneuveld is in Toulan, is zijn kleinzoon Kamran nu troonopvolger. Kamran zit hier absoluut niet op te wachten. Hij is soldaat en bovendien zou hij de strikte regels en normen van zijn grootvader willen doorbreken. Het verandert echter als Kamran een profetie te horen krijgt, die de dood van zijn grootvader door een demon met ijs in zijn bloed voorspelt. Kamran komt terug naar Setar en op zijn tochten door de stad ontmoet hij een wel heel aparte bediende. Een meisje dat hij maar niet uit zijn gedachten kan krijgen…

Tahereh Mafi is een bekende Amerikaanse schrijfster met al een hele reeks science fiction en fantasy boeken op haar naam. Alizeh wordt haar nieuwe serie, waarin de mythische figuren uit het oude Perzië (nu Iran en Irak) naar voren komen. Verhalen over Djinn zijn trouwens helemaal trendy. Waar het eerst vampieren en weerwolven waren, zijn het nu mythologische figuren en met name de magische Djinn. Tahereh Mafi  heeft een mooie bloemrijke schrijfwijze. Een beetje als in de sprookjes van 1001 Nacht, dus als lezer zit je al direct in het verhaal. Ze schrijft heel beeldend en ook de wereld- en sfeervorming pakt je gelijk. Tahereh Mafi schrijft niet echt heel direct. Je moet als lezer de aanwijzingen en clous tussen de regels door vinden en naar voren halen, maar dat maakt het juist boeiend.

Het verhaal begint met Alizeh en eigenlijk gelijk merk je al dat er iets bijzonders met haar aan de hand is. Ze is een arme mishandelde bediende, maar zou zichzelf zeker beter weg kunnen zetten als ze dat wilde, want het wordt ook al gelijk duidelijk dat ze talenten en krachten heeft, die haar een beter leven zouden kunnen geven. Dat stukje in het verhaal is dan ook een beetje tegenstrijdig. Aan de ene kant snap je als lezer dat Alizeh bang is en vervolgd wordt om wat ze is, maar aan de andere kant snap je weer niet dat ze het niet iets anders aanpakt. Ze laat zich letterlijk afbeulen door de huishoudsters van haar menselijke werkgevers. Logischer wijze is er een gulden middenweg, toch? De vrouw is een talentvolle naaister en ontwerpster, dus ze kan op een andere manier geld en onderdak verdienen en zichzelf gedeisd houden. Alizeh komt niet echt over als een sterke vrouw, maar weet wel al tijden te overleven en gaandeweg ook in een handomdraai 6 overvallers op straat uit te schakelen. Ehh, tegenstrijdig dus en dat wekte bij mij als lezer wel wat irritatie op.  Maar oké niet te kritisch dan en het maar even laten voor wat het is. Alizeh is een personage in ontwikkeling, dus wie weet wat er nog gaat komen.

Heel het gegeven wekte bij mij de associatie op met het westerse Assepoester verhaal. Vooral ook toen prins Kamran door zijn grootvader verplicht werd om tijdens het galabal ter ere van zijn thuiskomst, een vrouw te kiezen. Hij moet trouwen en voor een troonopvolger zorgen. Kamran is net als Alizeh een interessant personage. Hij is een persoon met vele kanten. Hij wil geen troonopvolger zijn om alleen de macht, maar hij wil juist voor het volk zorgen. Iets wat in de hogere klassen van Ardounia niet echt er toe doet. Na zijn ontmoeting met Alizeh denkt hij eerst dat ze een spion is, maar al gauw ontdekt hij dat ze iets heel anders is en dan komt hij in tweestrijd. Onderhuids sluimert er altijd woede bij Kamran en ook bij hem vraag je je af hoe zich dat gaat ontwikkelen.

De profetie dat zijn grootvader gedood zal worden door een demon met ijs in de aderen is helaas geen verrassing. Het staat zelfs in de samenvatting achter op het boek en in hoofdstuk 1 kom je er al achter dat Alizeh die persoon is. Dat is wel jammer: geen spanning daar. Maar aan de andere kant wekt dit wel interesse op. Waarom doodt Alizeh Zaahl dan en hoe gaat Kamran ermee om, als hij verliefd wordt op Alizeh?

De karakters in het verhaal zijn lekker complex en hun reacties en acties zijn niet echt voor de hand liggend. Dat maakt Alizeh. De duistere profetie tot een boeiend verhaal dat je bezig houdt en wanneer het eindigt met een toch wel zeer onverwachte cliffhanger, kun je niet wachten op deel 2!

Kortom Alizeh. De duistere profetie is een zeer intrigerend verhaal en een goed begin van een serie met erg veel mogelijkheden. Deze reeks heeft alles in zich om hoog te scoren. Voor nu echter geef ik deel 1 Alizeh. De duistere profetie 4 hartjes, omdat er nog zoveel uitgewerkt moet worden. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar de vervolgen.

Alizeh 1 - Alizeh. De duistere profetie

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

'Alizeh. De profetie van de djinn' is het eerste deel van een nieuwe, epische fantasyserie van bestsellerauteur Tahereh Mafi.

Alizeh is een onopvallende bediende. Niemand in Ardounia mag weten wie ze echt is: een djinn. Haar volk is vrijwel volledig uitgeroeid, ook haar ouders zijn vermoord. Sindsdien is ze haar leven niet zeker en houdt ze haar bovennatuurlijke krachten verborgen.
    Maar dan maakt Alizeh een vergissing.

Kamran is de kleinzoon van koning Zaahl en de kroonprins van Ardounia. Hij weet dat er een profetie is gedaan over het lot van zijn grootvader: een demonachtig wezen met ijs in diens bloed zal hem doden. Kamran is vastbesloten om het monster te vinden en te stoppen, voordat de profetie in vervulling kan gaan.
    Maar dan wordt hij verliefd op een bediende.