Zomerzon op het wijndomein - Cathy Bramley RECENSIE

Recensie: Zomerzon op het wijndomein - Cathy Bramley

Lottie Allbright woont samen met haar narcistische vriend Harvey in London en voelt zich gevangen in haar relatie. Een toevallige ontmoeting op haar werk met een vrouw die hetzelfde heeft meegemaakt, geeft haar de moed om nog diezelfde dag bij Harvey weg te gaan en terug te keren naar haar geboortedorp in Derbyshire. Ze heeft alleen dringend woning en een baan nodig. Haar zus Evie solliciteert in het geheim voor haar naar een baan op Butterworth Wines. Tot haar grote verbazing wordt Lottie aangenomen en al op de tweede dag van haar terugkeer begint haar nieuwe hilarische, romantische en iets wat gecompliceerde leven.

Zomerzon op het wijndomein is een heerlijke roman om bij weg te dromen. Het platteland, de druivenvelden, de omschrijving van alle smaken/soorten wijn is de ideale setting voor een ontspannend leesmoment. Cathy Bramley’s schrijfstijl is prettig en beeldend, ze heeft vooraf grondig onderzoek gedaan bij diverse wijnmakerijen en dat lees je terug in hoe Lottie en haar medewerkers de druiven plukken, verwerken, er wijn van maken en de proefsessies.

De eigenaresse van het wijndomein, de weduwe Betsy en haar schoonzus Marjorie zijn een echte toevoeging aan het verhaal. Dit hilarische duo doet je regelmatig gniffelen. En dan is er nog de charmante kleinzoon van Betsy, Jensen die je, als je hem eenmaal leert kennen, gelijk in je hart sluit. Iedereen zou zo’n man willen hebben. Lottie ook, maar er is (helaas of toch niet?) iets ‘kleins’ wat roet in het eten gooit.

Driekwart van het boek gaat over druiven en wijn. Ben je niet geïnteresseerd in het maakproces en het reilen en zeilen van een wijnmakerij maar heb je wel zin in een romantisch verhaal dan is dit alsnog een boek voor jou. De twee verhaallijnen zitten mooi in elkaar verweven en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Het fijne van beide lijnen is de warmte die het verhaal uitstraalt. Die van verbinding, elkaar steunen, respect, er voor elkaar zijn en het opbouwen van een nieuwe familie.

Ondanks de hectiek tijdens tegenslagen of spannende momenten in het verhaal geeft het boek rust en geborgenheid, iets dat je soms mist in de drukke tijd van nu. Het mag allemaal wel een tandje lager en onthoud alles komt goed net als bij Lottie, je moet alleen geduld en vertrouwen hebben.

Zomerzon op het wijndomein is een feelgood roman die heerlijk wegleest en waar je blij van wordt. Houd je van de boeken van Sophie Kinsella, Elena Conrad en Jenny Colgan? Dan zul je dit boek van Cathy Brambley zeker kunnen waarderen.

Zomerzon op het wijndomein

1  2  3  4  5

Op zoek naar een plek om te wonen, ziet de Londense Lottie een vacature voor een managerspositie bij een lokale wijngaard. Butterworth Wines is altijd met liefde en passie gerund, totdat Betsy’s man overleed. Sindsdien doet ze haar best om het bedrijf draaiende te houden, maar dat kost haar veel energie. Betsy’s knappe maar bemoeizieke kleinzoon Jensen wil graag dat ze het landgoed verkoopt en in een tehuis gaat wonen. Lottie doet haar best om de wijngaard te redden, maar dat is moeilijker dan gedacht.