No waste groenten - Sophie Gordon RECENSIE

Recensie: No waste groenten - Sophie Gordon

Seizoensgebonden groenten in de hoofdrol, minder afval en toch een fantastisch gerecht op tafel zetten? Met No waste groenten gaat jou dit zeker lukken! Sophie Gordon hield al op jonge leeftijd van koken, maar haar tijd in Australië heeft haar aan het denken gezet over het eten volgens de seizoenen. Verse lokale groente en fruit waren daar beter beschikbaar en eigenlijk veel lekkerder en dit is haar houvast geworden voor koken.

Gordon start met orde op zaken stellen, want wat is handig om in je voorraadkast te hebben, hoe kook je gedroogde bonen en peulvruchten en hoe doe je slim boodschappen? Daarna is het boek verdeeld in de seizoenen inclusief de vroege zomer en begin van de winter. Elk seizoen is gevuld met producten die in dat seizoen perfect zijn om te kopen en te gebruiken. Voor deze producten vind je een aantal recepten om mee aan de slag te gaan en het is niet voor niks No waste groenten, want je krijgt voor elke groente of fruit en bij bijna elk recept een extra no waste tip om zo veel mogelijk van de producten te gebruiken of goed te bewaren.

Zo vind je in de vroege zomer bijvoorbeeld abrikozen op hun hoogtepunt; meergranen pannenkoeken met abrikozen in ahornsiroop & kardemom; abrikozen salade met granen; geroosterde abrikozen en als no waste tip: abrikozenjam. Door de lay-out van de pagina's lijkt het alsof je heel veel ingrediënten nodig hebt, maar dat valt reuze mee als je het goed leest. Het zijn allemaal producten die je makkelijk kunt krijgen op de markt en in de supermarkt, omdat seizoen groenten centraal staan. Verder worden veel gedroogde producten en kruiden gebruikt in de recepten van Gordon. Het boek is ook volledig vegan, zonder dat dit benoemd wordt, of in de hoofdrol staat van het concept.

Niet elk recept heeft een foto, wat jammer is omdat je daardoor niet altijd verleid wordt om het te gaan maken. Wel betekent dit dat er heel veel recepten in No waste groenten staan. Bijna alle recepten passen ook op één pagina, dus ook geen waste van de pagina's in dit boek. Er staan ook allerlei gerechten in van ontbijtjes, snacks en hoofdgerechten, voor ieder wat wils! De gerechten missen wel de bereidingstijd, waardoor je niet helemaal goed kunt inschatten hoe lang je per recept bezig bent.

Slaw van appel en spruitjes

Midden in de winter spreken spruitjes en appels voor zich. Ik had zin in een lekkere en gezonde lunch. Deze salade diende hier perfect voor. Ik onderschatte alleen de tijd (en moeite) die het kost om handmatig de spruitjes langs een mandoline te halen, volgende keer doe ik ze in de keukenmachine. Leuke en lekkere combi voor een slaw. De vinaigrette is mega lekker en ga ik zeker vaker maken voor andere salades.

Appelcrumble

Ik had nog wat appels over, dus besloot een lekkere applecrumble te maken. Dit kan eigenlijk nooit fout gaan en veel van de producten heb ik altijd in huis (kruiden, kokosolie, havermout, tarwemeel). In het recept stond alleen 2 el gemengde specerijen, dit vind ik zelf wat lastig maar heb gekozen voor speculaaskruiden, want dat is mijn favoriete go to voor warme appels. Prima recept, maar niet uitzonderlijk voor een crumble.

In No waste groenten word je niet alleen aan het denken gezet, maar kan je direct aan de slag. Recepten zijn niet mega ingewikkeld en je kan alles gebruiken door de no waste tips! Er staan mega veel recepten en gerechten in die allemaal gericht zijn op producten uit het seizoen, wat ervoor zorgt dat het niet alleen goed is voor het milieu, maar ook veel lekkerder zal smaken!

no waste GROENTEN

1  2  3  4  5

Nog steeds verspillen we te veel voedsel. Een te royale inkoop, verwarring over tht-data, het incorrect bewaren van voedsel of een niet zo frisse aanblik zijn allemaal redenen om goede ingrediënten weg te doen. Met no waste GROENTEN krijg je niet alleen fantastische vegan recepten met groenten (en fruit) in de hoofdrol maar gebruik je alles van de groenten, van wortel tot loof, met verrassende bewaar- en anti-verspillingstips. Begin bij het begin en deel het jaar op in zes seizoenen, van het prille voorjaar tot en met hartje winter; zo ben je je veel bewuster van wat er in overvloed, of juist weer op z’n retour is. Per seizoen krijg je overzicht van welke groente- en fruitsoorten, maar ook kruiden, op hun best zijn en niet alleen dat: ook voordeliger voor de portemonnee zijn. Van de venkelknol haal je voortaan het groen af voor de venkelthee en ontdek dat overgebleven venkel geweldig is om mee te trekken in bouillon; maak een salade van venkel met koolrabi of eet gnocchi met pesto en geroosterde venkel. Ontdek dat je veel meer kan doen met selderijknol en maak zes verschillende gerechten: o.a. in z’n geheel geroosterd, door de risotto met walnoten of gebakken als steak met chimichurri.