Slechtste plan ooit - Jane Fallon RECENSIE

Recensie: Slechtste plan ooit - Jane Fallon

Georgia heeft een succesvolle carrière als illustrator van kinderboeken. Haar boeken gaan als een trein, terwijl de creatieve carrière van haar beste vriendin Lydia maar niet van de grond komt. Zelfs wanneer Lydia besluit een Twitter-account aan te maken om daar haar zelfgemaakte kaarten op te promoten, komen er geen reacties en bestellingen binnen. Dus besluit Georgia een nepaccount aan te maken en reacties te plaatsten op Lydia's Twitter-posts, onder de naam Patricia. Lydia en Patricia raken aan de praat, maar dan vertelt Lydia aan Patricia (eigenlijk Georgia) een geheim dat het huwelijk van Georgia op zijn kop zet. Kan het huwelijk nog gered worden?

In Slechtste plan ooit van Jane Fallon volgen we Georgia en Lydia, die al beste vriendinnen zijn sinds de kunstacademie. Na de kunstacademie is het Georgia, die inmiddels in de 50 is, gelukt om succesvol te worden... maar Lydia niet. Ergens voelt Georgia zich heel schuldig, waardoor ze dus het neppe Twitteraccount aanmaakt. Achteraf gezien was dat het slechtste plan ooit. Slechtste plan ooit is een meeslepend en leuk verhaal over twee hartsvriendinnen. Een boek dat je uit zal hebben voordat je het weet, door alle gebeurtenissen en de spanning. Als lezer bij je je continu afvragen hoe het afloopt.

Georgia is een prettig personage om te volgen. Ze heeft het helemaal voor elkaar: een leuke man, lieve kinderen, goede vrienden en een mooi huis. Haar leven loopt op rolletjes en is helemaal stabiel, totdat ze het nepaccount aanmaakt. Lydia daarentegen is vrijgezel, heeft geen glansrijke carrière en date nog volop. Het was erg interessant om te lezen dat deze twee tegenpolen tóch elkaars beste vriendinnen zijn. Deze vriendschap wordt in dit boek wel op het spel gezet, maar is desalniettemin erg interessant om te volgen. Zeker wanneer Georgia er via Patricia achter komt dat Lydia veel dingen voor haar achter houdt.

Slechtste plan ooit is allesbehalve saai. Sterker nog, er gebeurt juist heel erg veel in dit boek. Dat in combinatie met de prettige schrijfstijl van Jane Fallon maakt het dat je dit boek zal verslinden. Door de vele plottwists die erin voorkomen zal je nagelbijtend op te bank zitten, verder lezend omdat je per se wil weten hoe het af gaat lopen. Gedurende het lezen zal je zelfs aan jezelf gaan twijfelen. Wat klopt er nou en wat klopt er niet? Het is een erg meeslepend verhaal en je gaat je echt in Georgia inleven. Dit boek laat zien dat drama geen leeftijdsgrens kent, en dat maakt Jane Fallon erg duidelijk.

Toch is niet alleen maar spanning en sensatie, maar komen er zeker ook grappige momenten voor. Het is dus niet echt alleen maar heel serieus, maar het verhaal wordt ook luchtig gehouden. Door de vele plottwists kan het soms wat "veel" worden, en na het dichtslaan van het boek besef je misschien pas over hoeveel onderwerpen je eigenlijk gelezen hebt – terwijl het boek niet zo heel gek dik is (het telt 317 pagina's). Het is dus een heel compleet verhaal met alles erop en eraan, maar wees gewaarschuwd dat het soms wat veel kan zijn.

Ben je dus klaar voor een onvoorspelbaar boek dat gaat over vriendschap, relaties, vrienden, twijfels en vertrouwen? Dan is Slechtste plan ooit helemaal iets voor jou. Het verhaal is meeslepend, er gebeurt erg veel en het is ontzettend geloofwaardig. Van het begin tot het eind van het boek zal je op het puntje van je stoel zitten.

Slechtste plan ooit

Jane Fallon

7 juni 2022

ISBN 9789026159251
    Uitgever De Fontein
    320 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Beste vriendinnen hebben alles voor elkaar over. Toch? Maar als Georgia haar vriendin Lydia probeert te helpen, is de uitkomst allesbehalve wat ze verwacht…

Georgia en Lydia zijn beste vriendinnen. Dus als Lydia een webshop begint, wil Georgia haar helpen. Via een nep-account stuurt ze Lydia positieve berichtjes, en zo hoopt Georgia Lydia’s zelfvertrouwen een boost te geven. Maar dan neemt Lydia haar nieuwe online vriendin in vertrouwen en ontdekt Georgia dat ze haar niet zo goed kent als ze dacht – vooral wanneer Lydia uit de school klapt over Georgia en haar man… Georgia is té ver gegaan. Maar valt er nog wat te redden van haar huwelijk en haar vriendschap?