De winnaar van het grote geluk - Lorena Veldhuijzen RECENSIE

Recensie: De winnaar van het grote geluk -  Lorena Veldhuijzen

Jan Jacob tekent al zijn gelukjes op de muren van hun huis. Zijn vader kroont hem dan ook elke dag tot 'de winnaar van het grote geluk'. Maar op een dag lijken zijn gelukjes op te raken... Sinds zijn moeder bij zijn geboorte is overleden, woont Jan Jacob samen met zijn vader in hun huis. Zijn vader vertelt hem dat zijn moeder overal is, waar Jan Jacob is: in iedere bloem en in iedere ster. Dit heeft Lorena Veldhuijzen mooi omschreven.

Helaas gaat het bij Jan Jacob thuis niet zo goed en wordt er onderzocht of zijn vader nog wel voor hem kan zorgen. Hier begrijpt Jan Jacob niets van: ze hebben het toch goed samen? Dit is helaas een onderwerp dat vaker voorkomt dan we denken. Knap hoe Lorena Veldhuijzen in De winnaar van het grote geluk toch een positieve draai heeft kunnen geven aan dit zware onderwerp.

Je hebt absoluut met Jan Jacob te doen als hij bij juf Bankroet in de klas komt. Hier heeft hij namelijk niet zoveel geluk. Zij houdt alleen van doodgewone kinderen en niet van kinderen die het juiste antwoord weten of ergens in uitblinken. Dit maakt je meteen bewust van de invloed die een leerkracht op een kind kan hebben. Toch probeert Jan Jacob er elke dag weer het beste van te maken.

De winnaar van het grote geluk bevat enkele zwart-wit illustraties, gemaakt door Eva Spear. De illustraties zijn leuk getekend en verwoorden over het algemeen op een grappige manier de tekst. Toch spreekt deze manier van illustreren misschien niet alle kinderen aan, waardoor ze het boek misschien links laten liggen. Volgens de achterkant is het boek geschikt voor lezers vanaf 10 jaar, maar het boek zou ook prima aan jongere kinderen kunnen worden voorgelezen. De winnaar van het grote geluk kan ook zeker leiden tot mooie gesprekken over dit onderwerp.

De winnaar van het grote geluk is een liefdevol verhaal over een bijzondere band tussen een vader en zijn zoon. Ondanks dat ze het niet makkelijk hebben (gehad), proberen ze elke dag het positieve, oftewel de gelukjes, te zien. Een inspirerend verhaal!

De winnaar van het Grote Geluk

1  2  3  4  5

Jan Jacob tekent zijn gelukjes in de ochtend op de muren van zijn huis. Ze komen altijd uit. Zijn vader kroont hem dan ook elke dag tot de winnaar van het Grote Geluk. Maar als hij bij juf Bankroet komt, die van ‘doodgewone’ kinderen houdt, wordt zijn eigenheid op de proef gesteld. En dan is er ook nog een ‘pedagoogle’ die zegt dat Jan Jacob een andere vader nodig heeft. Plotseling raken de gelukjes op …