Young, wild & vegan - Steffi Quisquater RECENSIE

Recensie: Young, wild & vegan - Steffi Quisquater

Het kookboek Young, wild & vegan is geschreven door Steffi Quisquater. Deze schrijfster is de dochter van een bekende Belgische zanger, Sergio Quisquater. In het voorwoord vertelt zij haar eigen verhaal en hoe dit boek tot stand is gekomen. Steffi heeft in het verleden met haar gewicht geworsteld en is zich gaan verdiepen in gezonde voeding en sport. Haar zoektocht naar gezonde voeding is bij de veganistische keuken uitgekomen. Zij komt uit een gezin waar erg bourgondisch wordt gegeten en waarbij een maaltijd zonder vlees vrijwel ondenkbaar is. Zij laat met dit kookboek zien dat vlees niet nodig is om een lekkere maaltijd op tafel te zetten. Young, wild & vegan bevat 43 easy vegan recepten, klaar in een handomdraai staat er onder de titel. Het boek is onderverdeeld in meerdere hoofdstukken, er is een hoofdstuk over snacks & sauzen, ontbijt, lunch en diner. Naast deze hoofdstukken vind je ook nog hoofdstukken met tips & tricks en vegan superfoods.

Young, wild & vegan bevat gerechten die snel klaar zijn maar soms zijn er wel erg simpele gerechten, zo is er een Summer in a glass mocktail waarbij alleen de ingrediënten in een glas gegoten hoeven te worden en dan heb je het eindresultaat of havermoutkoekjes van banaan en havermout. Dit is leuk als je snel iets nieuws wil uitproberen maar voor mensen met wat meer keukenervaring en al ervaring met veganistische gerechten kan dit boek iets te simpel zijn. De andere kant is, is dat de gerechten wel bekend en toegankelijk zijn zoals een pokebowl die iedereen wel in de 'originele variant' kent. Er worden ook leuke en nieuwe gerechten en ideeën beschreven. Het boek biedt leuke inspiratie voor de beginnende (vegan)kok. Zo is er een recept voor een vegan cheddar- en knoflooksaus, hier is dus ook aandacht aan besteed.

Op elke bladzijde staat wel een versiering, de hoeveelheid aan extra versieringen is wel vrij uniek voor een kookboek. De versieringen bestaan uit getekende bloemetjes, koffiekopjes, kruiden en andere ingrediënten die in het gerecht of in het boek gebruikt worden. Je moet hier wel van houden want het kan afleiden van de tekst. In de zinnen staat er soms een gedeelte gearceerd, het verband tussen de gearceerde gedeelten is niet helemaal te vinden. Ook dit maakt de bladzijden wel wat druk. De lijst met benodigde kruiden staat los van de lijst met ingrediënten, hier moet je even goed opletten. Als je meerdere recepten hebt gemaakt uit het boek zal je het boek ook beter kunnen gebruiken.

Bij de recepten staat duidelijk aangegeven voor hoeveel personen het gerecht is. Er zijn ook meerdere gerechten die voor 1 persoon geschikt zijn, zo is er een lekkere portie smoothiebowl die je als ontbijt kunt maken. Je hoeft dan niet moeilijk de hoeveelheden te gaan delen, voor dit soort gerechtjes wordt de hoeveelheid voor 1 portie gewoon vermeld. De bereidingstijd staat niet bij de gerechten aangegeven, dit is wel iets dat mist. Je kan aan de stappen van de bereiding wel zien dat het mogelijk niet erg lang zou duren, maar een indicatie is toch wel handig.

De foto's van de gerechten in het boek zijn niet allemaal even scherp, er lijkt soms net op een verkeerde plek scherp gesteld te zijn waardoor bijvoorbeeld de garnering scherp is, maar de rest daaromheen minder scherp is. En het gaat juist om het gehele gerecht of in ieder geval om de hoofdingrediënten in het gerecht.

Korma
Voor dit gerecht kan je, zoals bij vrijwel alle recepten, de boodschappen gewoon bij de supermarkt doen. Alle ingrediënten zijn goed te verkrijgen. Wanneer alle ingrediënten gesneden zijn is het tijd om alles in de pan te doen. De saus moet een beetje inkoken, dit duurt langer dan de paar minuten die Steffi beschreef. Er had wat meer Kormapasta in gemogen, het smaakte nu nog teveel naar kokosmelk waardoor elke hap een beetje hetzelfde smaakt. Op de foto van het gerecht in het boek liggen er lente uitjes als topping op de maaltijd, maar deze worden in de ingrediëntenlijst of in het recept niet genoemd. Je mist het vlees absoluut niet in de korma. Het gerecht viel goed in de smaak en is een gerecht om zeker nog een keer te maken.

Qiusquilla (Quesedilla)
Deze Quesedilla was echt een hele grote verrassing, qua smaak erg lekker en een mooie combinatie aan ingrediënten. Hij staat in het hoofdstuk lunch, maar gezien de hoeveelheid die wordt gebruikt voor 1 persoon is dit meer een hoofdgerecht. Er wordt namelijk 200 gram vegan gehakt, 100 gram mais, 100 gram kidneybonen, een ui en een paprika gebruikt als vulling van 1 wrap. Deze wrap moet je in de pan dubbelvouwen, dus eigenlijk vul je maar een halve wrap. Gelukkig zijn wraps nooit per 1 verpakt en kan je met de vulling dus veel meer wraps vullen. De combinatie van ingrediënten is lekker en past goed bij elkaar. Na de eerste wrap merkte ik wel dat de vulling heel los bleef, ik heb er een tomaat voor wat binding bij gedaan en dit hielp goed bij het vullen en afbakken van de quisedilla's.

Young, wild & vegan krijgt 3 hartjes. Het is een simpel en toegankelijk kookboek. Je kunt het gebruiken als je veganistisch bent maar ook als je een keertje vegan wil koken en eten. Met dit kookboek laat Steffi Quisquater zien dat veganistisch koken niet tijdrovend is en dat je met simpele producten die je in elke supermarkt kan kopen een lekkere en simpele maaltijd op tafel kan zetten. Af en toe is het wel erg simpel en niet erg uitdagend. De ondertitel bij dit boek klopt dus wel goed, easy vegan recepten klaar in een handomdraai.

Young, wild & vegan

1  2  3  4  5

Alweer een vegan kookboek? Ja, maar dan wel eentje waar ook de TikTok-generatie van gaat genieten! Als voedings- en bewegingscoach richt Steffi Quisquater zich specifiek op jongeren die zich beter in hun vel willen voelen.

Zelf overwon ze haar gewichtsstruggles door plantaardig te gaan eten, een levensstijl die ze vandaag met veel enthousiasme en zonder poespas uitdraagt. In haar eerste kookboek dan ook geen complexe ingrediënten of grote theorieën, wel een reeks kleurrijke en ultragemakkelijke recepten waar zelfs de absolute leek mee aan de slag kan. Perfect combineerbaar met een jong, zorgeloos en lichtjes chaotisch leven!