Gladiator - Jens Henrik Jensen RECENSIE

Recensie: Gladiator - Jens Henrik Jensen

Gladiator is het vijfde deel in de reeks waarin Jens Hendrik Jensen zijn protagonist Niels Oxen laat stralen. Hoewel de rode draad van de personages doorloopt in de reeks, zijn de belevenissen prima op zichzelf te lezen. Er vallen geen grote gaten door het gemis aan achtergrondinformatie als de voorgaande delen niet gelezen zijn, hoewel het voor de opbouw van de karakters natuurlijk altijd aan te raden is om bij het begin te starten.

Margrethe Franck zit op een rustige zaak als haar meerdere haar ineens beveelt om naar een andere plaats delict te gaan. Daar aankomen blijken er 4 oud-militairen geëxecuteerd te zijn en de hulp van ex-commando Niels Oxen wordt ingeschakeld. De man werd met tegenzin gedwongen om met vervroegd pensioen te gaan en deze afleiding is meer dan welkom in zijn saaie leven. Franck en Oxen onderzoeken de zaak, maar het verloopt moeizaam. Net als er bruikbare informatie lijkt te ontspruiten, verdwijnt Oxen helemaal van de radar...

Gladiator heeft de vaart er goed in zitten en kent weinig momenten om alles even te laten bezinken. Jens Hendrik Jensen hanteert een moderne en bondige schrijfstijl. Het boek bevat veelal korte hoofdstukken waardoor het verhaal in een denderend tempo voorbij raast. Incidendeel schieten de gebeurtenissen echter net te vlot voorbij en de combinatie met een aantal ongeloofwaardige acties zorgen soms voor verwarring. Hoewel dit probleem bij vrijwel elk opeenvolgend hoofdstuk wordt gecorrigeerd, was het toch fijner geweest iets vaker op adem te kunnen komen. Om de gebeurtenissen even te kunnen laten bezinken. De hoofdstukken worden regelmatig met kleine cliffhangers afgesloten, waardoor de interesse naar meer constant aanwezig is.

Als je op zoek bent naar een boek waardoor er op nagels gebeten kan worden, is Gladiator niet het geschikte boek. De echte spannig laat een flinke tijd op zich wachten en de boog wordt pas richting het eind van het boek gespannen. De nieuwsgierigheid die het samenspel van de karakters voorbrengt is echter een prima manier van geladenheid en zorgt dat er geen verveling optreedt.

De speciale band tussen Oxen en Franck is direct merkbaar als de twee elkaar ontmoeten. In de voorgaande delen is hun geschiedenis tot in de puntjes te lezen. Voor het verhaal van Gladiator is het echter totaal niet van belang hoe deze vriendschap tot stand is gebracht. Hun vriendschappelijke band is duidelijk merkbaar en dat is voldoende. Het duo stapt voldoende aan de kant om ruimte te maken voor hun medespelers, waardoor alle personages een gelijkwaardig deel aan de vertelling leveren. Gezamenlijk zorgen voor een realistische en huiselijke sfeer, wat een fijn contrast geeft met de gewelddadige ambiance die het boek domineert. Ze halen de afstandelijke randjes weg, waardoor er toch enigszins mogelijkheid tot empathie mogelijk is.

Gladiator heeft een interessant plot, maar is in fases iets te afstandelijk . De vertelling wordt staande gehouden door de personages en hun intriges.

Oxen - Gladiator

1  2  3  4  5

Met tegenzin is voormalig topmilitair Niels Oxen begonnen aan de behandeling van de PTSS die hem al jaren plaagt. Een psycholoog haalt hem over om tijdens een survivaltrip naar een afgelegen gebied mentor te worden van een groep veteranen die ook leiden aan PTSS.
    Als hij thuiskomt, wordt hij opgewacht door een oude bekende: Axel Mossman van PET. Hij is met tegenzin met pensioen gegaan, maar is door zijn opvolger gestuurd om Oxen te vragen PET te helpen in een explosieve zaak: een aantal oorlogsveteranen is op verschillende plaatsen in het land geliquideerd, en de vaardigheden van Oxen als ervaren soldaat en als scherpzinnig onderzoeker zijn nodig.
    Wanneer Oxen akkoord gaat wordt hij herenigd met zijn oude partner en vriendin Margrethe Franck, en de twee proberen de vele draden van de complexe zaak te verbinden. Midden in het onderzoek verliest Margrethe Franck plotseling het contact met Oxen. Hij is ogenschijnlijk van de aardbodem verdwenen en zij begint aan een wanhopige zoektocht.
    Oxen levert op zijn beurt een strijd op leven en dood met onbekende vijanden die geen enkele waarde lijken te hechten aan menselijk leven.