Belofte maakt schuld - Gillian King RECENSIE

Recensie: Belofte maakt schuld - Gillian King

Hannah is een alleenstaande moeder van puberzoon Sem. Als Sem dreigt te ontsporen besluit ze naar Brabant te verhuizen in de hoop op een nieuwe start. Als ze op een ochtend wakker wordt en merkt dat Sem weg is, ziet ze dat de verhuisdozen overhoop gehaald zijn. Er mist iets! De afscheidsbrief van de vader van Sem. Sem is al op weg naar zijn vader in Engeland als Hannah hem op Schiphol nog net kan tegenhouden of eigenlijk niet. Ze heeft geen keus. Samen reizen ze af naar zijn vader, de beroemde rugbyspeler Jamie. Tegen alle verwachtingen in wil hij na vijftien jaar wel een rol in Sem’s leven spelen. Kan Hannah hem aan hem toevertrouwen? Waar doet ze goed aan? En wat is de rol van Max, de manager van Jamie in dit geheel? Is er meer tussen haar en Max of verbeeld ze zich dat?

Belofte maakt schuld is geschreven in twee tijdsvakken, die elkaar per hoofdstuk afwisselen. Het verleden waar Hannah zestien jaar is en het heden vijftien jaar later. Gillian King schrijft goede, natuurlijke dialogen met veel emotie en gedachtes van de personages waardoor je ze echt leert kennen en gelijk met ze meeleeft. Ze schrijft ze met een vleugje humor waardoor het geheel niet te zwaar aanvoelt. En doordat ze zo goed beschrijft hoe ze zich voelen, zowel mentaal als fysiek, zit je echt middenin de scènes zoals bij een goede film of serie. Stukje bij beetje leer je Hannah en Jamie beter kennen, je leest welke keuzes ze hebben gemaakt in het leven en wat deze voor invloed hebben in het heden. De conclusie van Jamie is iets wat we allemaal wel weten: roem en geld is niet alles. Maar is hij wel op tijd met dit besef?

Natuurlijk zitten er in Belofte maakt schuld veel elementen die ook terugkomen in de meeste feel good romans zoals verliefdheid, aantrekken en afstoten, worstelingen met gevoelens, het wel of niet toegeven daaraan, maar King weet er een origineel en verrassend verhaal van te maken. Vooral aan het eind komt er belangrijk thema aan bod wat ze ook aanstipt in haar dankwoord. Hier mag zeker meer aandacht voor komen. Er zijn veel mensen die hier mee worstelen maar er vaak te laat achter komen. Hopelijk draagt dit boek bij aan meer bekendheid.

Met Belofte maakt schuld levert Gillian King weer een ware feel good roman af.
Het is een heerlijke roman over moedergevoelens, het beschermen van je kind, onzekerheden, verliefdheid en dat roem en geld ook niet alles is. Lieve mensen om je heen is alles dat telt!

Belofte maakt schuld

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Hannah weet het zeker: dit ongeplande weerzien met haar ex Jamie zal op één grote teleurstelling uitdraaien. Niet alleen liet hij haar ooit ongelooflijk in de steek, vervolgens liet hij ook jarenlang niks meer van zich horen. En nu blijkt hij beroemd, vanwege zijn rugbyskills en – toegegeven – zijn goede looks.

Het was dan ook zeker niet Hannahs idee om hem te gaan opzoeken in Engeland. Maar als haar zoon Sem eenmaal iets in zijn hoofd heeft, is er geen houden meer aan. Hannah heeft maar één doel: Sem beschermen. Maar dat blijkt niet eenvoudig wanneer Jamie opeens een rol wil spelen in hun leven. Kan ze hem vertrouwen? En waarom leidt de zeer aantrekkelijke manager van Jamie haar zo af? Zij kunnen elkaar toch ook niet uitstaan? Of wel…