Fucking horny - Marie Lotte Hagen RECENSIE

Recensie: Fucking horny - Marie Lotte Hagen

Fucking horny is een bundel vol met kortverhalen over seks. Het boek kwam er na het succes van Damn horny dat uitkwam in 2021. Want de bedenkers Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen geloven dat Vlaanderen en Nederland klaar zijn voor wat originelere activiteiten in de slaapkamer.

Fucking horny is geen standaard erotisch verhaal zoals Vijftig tinten grijs. Integendeel, het gaat nog veel verder dan dat. Noem het simpelweg porno op papier. Alleen dit keer met heel uiteenlopende karakters. Het is dus zeker niet voor de preutse lezers onder ons. Want de verhalen zijn recht voor de raap.

Wat maakt het dan zo anders dan het gemiddeld zinnenprikkelend boek? Deze keer draait het eens rond het perspectief van de vrouw. Een unicum in de literaire wereld van de seksverhalen. Fucking horny maakt je stoutste dromen als lezeres waar. Niets is te vreemd of te raar.

Verrassend is de variatie in de meeste verhalen. Het is duidelijk dat er aan elke minderheidsgroep gedacht is. Zo is er een vrouw die niet zo goed weet hoe ze moet klaarkomen en besluit een hypnotiseur te bezoeken. Maar ook iemand die een handicap heeft en een prostituee laat langskomen om te helpen bij de bevrediging. Als lezer kan je jezelf zeker identificeren met minstens één van de vertelsels. Er is voor ieder wat wils. Want het zijn niet allemaal dezelfde realistische sprookjes rond twee geliefden. Zo zitten er hoofdstukken tussen die te absurd zijn voor woorden. Er is er zelfs eentje die zich afspeelt tijdens een apocalyps met ronddolende zombies.

Fucking horny is een bundel en elk hoofdstuk is geschreven door een andere auteur. Toch zijn niet alle verhalen van hetzelfde niveau of even origineel als hierboven geschetst. Denk hierbij aan een standaard seksdroom of iets ruigere activiteiten die herhalend terugkeren. Daarnaast schrijven veel auteurs met dezelfde woorden, terwijl onder andere piemel wel wat meer alternatieven kent. Sommige schrijvers zijn zelfs geneigd om de Nederlandse en Engelse taal steeds door elkaar te gebruiken. Noem het hip, maar het leest niet zo aangenaam.

Vreemd is ook dat Fucking horny zich vooral focust op queerverhalen, maar dat dit niet naar voren komt tijdens het lezen. Er mist namelijk nog een belangrijk detail: persoonlijkheid. De verhalen gaan vaak enkel over seks. Alleen lijkt een deel van de schrijvers de context wat te vergeten. Karakters krijgen een naam toebedeeld, maar geen achtergrond. Bovendien is het werk een echte afknapper als je kickt op intimiteit en romantiek. Die is zo goed als niet aanwezig. Vaak gaat het over twee personen die elkaar nauwelijks kennen of waar we als lezer niets over weten.

Het is moeilijk een conclusie te trekken rond een werk dat zeer subjectief is. Als lezer zullen sommige verhalen je echt smaken, maar andere dan weer totaal niet. Houd in het achterhoofd dat de verhalen alleen over seks gaan en dat het daarbij blijft. Dit kan een nadeel zijn, maar even goed een voordeel. Om het simpel te verwoorden: Fucking horny is wel leuk om eens samen met een partner te lezen of als je op zoek bent naar wat inspiratie.

Fucking horny

1  2  3  4  5

Dat er meer representatie nodig is in erotische verhalen, bleek uit het succes van 'Damn horny'. Voor 'Fucking horny' gingen Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen, beter bekend als feministisch duo DAMN, HONEY, weer op zoek naar verschillende auteurs voor zoveel mogelijk diversiteit in de erotische verhalen.
    Met verhalen van o.a. Daan Borrel, Malou Holshuijsen en Monique van Loon.