Morgen en morgen en morgen - Gabrielle Zevin RECENSIE

Recensie: Morgen en morgen en morgen - Gabrielle Zevin

Sam Masur en Sadie Green worden onder bijzondere omstandigheden vrienden. Eigenlijk begint hun vriendschap met een leugen, en natuurlijk komt die boven water. Dat leidt tot een breuk die jaren duurt. Wanneer Sam en Sadie elkaar weer treffen, drijft hun liefde voor games hen naar elkaar toe en beginnen ze een samenwerking. Ze bouwen spectaculaire games, onder het toeziend oog van Sam’s huisgenoot Marx. Het succes in hun carrière wordt jammer genoeg niet altijd weerspiegeld in hun dagelijks leven.

Gabrielle Zevin zet drie heel bijzondere hoofdpersonages neer. Ze komen uit uiteenlopende milieus, maar bezitten genoeg overeenkomsten om hun vriendschap te verklaren. Toch blijf je als lezer op je honger zitten als je op verduidelijking van bepaalde gedragingen wacht. De beschermende rol van Marx over Sam en de vele moeilijke momenten in de vriendschapsrelatie tussen Sam en Sadie zijn maar enkele voorbeelden. Je snapt de grote lijnen en de personages veroveren zeker een plek in je hart door de manier waarop Zevin ze voorstelt, maar de gelaagdheid ontbreekt toch. Dat gevoel breekt na een tijdje echt op, waardoor je aan het einde van Morgen en morgen en morgen niet alle personages nog even sympathiek vindt. Morgen en morgen en morgen wordt in de pers soms vergeleken met Max, Mischa en het Tet-offensief, maar het grote verschil zit hem onder andere in de wijze waarop je de personages leert kennen. Harstad haalt alles uit zijn personages, en Zevin laat toch veel onbesproken.

De schrijfstijl van Zevin is prettig leesbaar en met name aan de start van Morgen en morgen en morgen is dat heel positief. Je zit in geen tijd midden in het verhaal en door de vrij eenvoudige basis, vallen de game-termen niet zo zwaar als je geen kenner bent. In bepaalde scènes van het boek gaat het voornamelijk over de games. Net zoals elk onderwerp, moet het je toch enigszins aanspreken om er in die mate over te lezen. Zevin slaagt er in om alles duidelijk uit te leggen, zelfs voor de nitwits onder ons, en het voelt heel origineel aan omdat er gewoonweg niet zoveel literatuur over games is. De vraag is of Zevin het onderwerp gebruikt om te verdoezelen dat de rest van het verhaal niet consistent van een hoog niveau is, of dat er gewoonweg zoveel energie naar de games gaat, dat de rest er automatisch onder lijdt.

Zevin slaagt er namelijk op een cruciaal kantelmoment in het boek niet helemaal in om de lezer geboeid te houden. Je leest wel door, omdat je al zo ver bent gekomen, maar het verhaal en de personages glippen door je handen als het zand in de woestijn. Er lijkt weinig nog verband met elkaar te houden en daardoor daalt de geloofwaardigheid sterk. De eerste helft van Morgen en morgen en morgen laat je verliefd worden op de stijl en de personages, maar in de tweede helft blijft dat maar amper overeind. Dat is natuurlijk heel jammer en de verwachting na de eerste honderd bladzijden was torenhoog, misschien dat de laatste honderd bladzijden daarom zo zwaar vallen. Morgen en morgen en morgen heeft facetten van een paar bestsellers, denk naast MMTO ook aan Een klein leven, maar toch mist er nog genoeg om dit geen absolute aanrader te noemen. De doelgroep is breed door de toegankelijke schrijfstijl en het verhaal zal genoeg lezers aanspreken. Als je gewoon een fijn en makkelijk boek wilt lezen, dat iets heeft wat je in niet veel andere verhalen kan lezen, dan is Morgen en morgen en morgen zeker iets voor jou. Laat je meeslepen door de geweldige start en probeer dat gevoel vast te houden.

Morgen en morgen en morgen

1  2  3  4  5

Op een ijskoude dag in zijn eerste jaar op Harvard stapt Sam Masur uit de metro en ziet Sadie Green. Hij roept haar naam. Even doet ze alsof ze hem niet hoort maar dan draait ze zich om. Het is het begin van een legendarische samenwerking. Sam en Sadie zijn nog geen vijfentwintig, ze zijn briljant, succesvol en beroemd vanwege hun gamedesigns. Maar dit zal ze niet beschermen tegen hun ambities of tegen de liefde.
    Morgen en morgen en morgen is een opwindende en duizelingwekkende roman over vriendschap, beperking, creativiteit, en boven alles over onze behoefte aan verbinding: lief te hebben en geliefd te worden. Ja, dit is een liefdesverhaal, maar een zoals je nooit eerder hebt gelezen.