Opgejaagd - Babette Heijnen RECENSIE

Recensie: Opgejaagd - Babette Heijnen

We gaan terug in de tijd naar 1603. Bette is een jong meisje dat bij haar ouders woont. Wanneer haar ouders sterven aan een verschrikkelijke ziekte wordt Bette opgepakt. Omdat zij niet ziek wordt, verdenken ze haar ervan een heks te zijn en haar ouders vermoord te hebben. Bette is doodsbang, maar weet te ontsnappen. Ze krijgt daarbij hulp van Wulf, een jongen die in het bos leeft en ook op de vlucht is. Toch worden ze al snel ontdekt en ontstaat er een jacht op Bette en Wulf. Zal het ze lukken te ontspannen en uiteindelijk de vrijheid weer tegemoet te gaan?

Opgejaagd is een historische Young Adult geschreven door Babette Heijnen en Peter Nys. Babette Heijnen won in 2021 de verhalenwedstrijd van Share your stories. Een wedstrijd speciaal voor schrijvers van 12 tot 18 jaar. Nij het schrijven van dit boek kreeg ze hulp van Peter Nys en zo ontstond Opgejaagd. Het neemt je mee terug naar de tijd van hekserij en erbarmelijke leefomstandigheden. Bette is een sterke jonge vrouw die wel wat gewend is en niet bang. Maar wanneer ze er alleen voor staat, wordt het haar heel moeilijk gemaakt.

De karakters in Opgejaagd zijn sterk neergezet en spelen allemaal een belangrijke rol.  Arwar is een verschrikkelijke man waar je tijdens het lezen echt de kriebels van krijgt. Hij is schout en hoofd van alle rakkers en het is zijn missie om alle heksen te verbranden op de brandstapel. De manier waarop hij praat en omgaat met anderen is verschrikkelijk en dat voel je. Gelukkig krijgt Bette tijdens haar vlucht hulp van Wulf en Sybil. Ook twee krachtige personages die ieder op hun eigen manier terug vechten tegen deze vervelende man.

De titel van het boek is Opgejaagd en past enorm goed. Het hele verhaal door is het gejaagde gevoel aanwezig en Bette krijgt tegenslag na tegenslag. Er zit enorm veel vaart in het verhaal en als lezer durf je nauwelijks adem te halen. Je begint midden in het verhaal, waardoor ik een stukje opbouw miste, maar omdat het een kort verhaal is bracht het wel meteen de spanning er in.

Thema's als vriendschap, uitzonderingen zijn of verbannen worden en wraak staan centraal in het verhaal en deze komen door het verhaal heen goed terug.
Her en der lijkt het verhaal wat van de hak op de tak en gebeurt er erg veel. Door deze vaart lees je het boek in een mum van tijd uit, maar er had meer ruimte mogen zijn voor de uitwerking van sommige scénes en de karakteropbouw. Nu had het verhaal me niet echt te pakken.

Ondanks dat heb ik het verhaal met plezier gelezen en kan ik jonge lezers die wel houden van een spannend historisch verhaal Opgejaagd aanraden.

Recensie: Opgejaagd - Babette Heijnen

Opgejaagd

1  2  3  4  5

1603. De wereld van Bette staat op z’n kop. Haar ouders zijn gestorven aan een vreemde ziekte, waardoor zij nu van moord en hekserij wordt beschuldigd. Ze weet te ontsnappen aan de vreselijke heksenjager van haar stad door het bos in te vluchten. Daar ontmoet ze Wulf, een jongen die vastbesloten is wraak te nemen op een gedeelde vijand. Kan Bette uit de handen van de heksenjager blijven? En lukt het haar uiteindelijk om samen met Wulf wraak te nemen?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox