De Italiaanse dochter - Soraya Lane RECENSIE

Recensie: De Italiaanse dochter - Soraya Lane

Lily doet er alles aan om in de voetsporen van haar overleden vader te treden. Ze is al op verschillende plekken geweest om te bestuderen hoe ze wijn maken en de laatste op het lijstje van haar vader is Italië. Wanneer Lily een tussenstop maakt, bij het huis van haar moeder in Londen, vindt ze een brief van een advocaat gericht aan de nabestaande van haar oma. Eerst vindt ze het maar raar, maar al snel wint de nieuwsgierigheid. Bij de advocaat krijgt ze een kistje met aanwijzingen die leiden naar haar overgrootoma. Zal het haar lukken om de aanwijzingen te ontcijferen?

Tegelijkertijd wordt je meegenomen in het verhaal van Estee (1937). Estee is een ballerina omdat ze zelf van dansen houdt, maar vooral omdat haar moeder het belangrijk vindt dat ze een ballerina is. Wanneer ze de kans krijgt om voor het beroemde La Scala theater in Milaan te dansen, zet ze alles op alles om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs als dit betekent dat ze de jongen op wie ze verliefd is nooit meer zal zien.

De Italiaanse dochter is een mooi liefdesverhaal dat is geschreven in twee verschillende tijdlijnen. Doordat je de verschillende tijdlijnen te lezen krijgt, wordt het boek enigszins voorspelbaar. Al snel kun je de link tussen de twee hoofdpersonen leggen, maar de weg naar deze link toe blijft nog even een raadsel.

Soraya Lane weet op de juiste momenten de verhaallijnen te wisselen, zodat je geboeid blijft en na ieder hoofdstuk eigenlijk niet wil wisselen. Je bent geïnvesteerd in zowel het leven van Lily als dat van Estee en hoopt mee voor hun geluk. Daarnaast weet Lane de landschappen prachtig te omschrijven. Je waant jezelf in Italië bij het lezen van dergelijke passages. Ook weet ze de warme, gemoedelijke sfeer binnen de Italiaanse families zo liefdevol weer te geven, dat je hoopt dat je zelf nog eens een verloren familie in Italië zult tegenkomen.

Naast de mooie liefdes die in dit boek beschreven worden, neemt Soraya je ook mee in een tijd waar je ouders je huwelijk uitkiezen op basis van zaken, het afstaan van je eigen kind, carrière versus liefde, familieaangelegenheden. Ze weet deze onderwerpen mooi te verwerken, zonder dat het te zwaar wordt.

Ondanks de voorspelbaarheid van de verhaallijn is het zeker de moeite waard om De Italiaanse dochter te lezen. Soraya Lane weet je als schrijver in te palmen en uit te laten kijken naar de volgende delen uit deze serie. Het eerste deel van De verloren dochters-serie die uit naam van liefde de hele wereld zal beschrijven.

De verloren dochters 1 - De Italiaanse dochter

Soraya Lane

31 januari 2023

ISBN 9789046830536
    Uitgever Oceaan
    288 pagina's

Oceaan

1  2  3  4  5

Lily, een jonge Engelse wijnmaker, reist naar een wijngaard aan het Comomeer om van de legendarische familie Martinelli meer te leren over het maken van wijn. Ze voelt zich zo thuis bij de familie en de manier van leven op het Italiaanse platteland dat het lijkt alsof ze hier thuishoort. En dat ligt niet alleen aan de aantrekkingskracht die ze voelt voor de knappe oudste zoon Antonio. Lily heeft net ontdekt dat het onbekende verleden van haar oma terugvoert naar het beroemde La Scala theater in het vlakbij gelegen Milaan, en naar een prominente bakkersfamilie uit Piedmont. Is het toeval dat Lily nu hier beland is? Of het lot?
    Terwijl de gevoelens tussen Lily en Antonio aanzwellen, onderneemt ze een zoektocht naar de waarheid over haar grootmoeder en overgrootmoeder. Lily ontdekt het meeslepende en hartverscheurende verhaal van twee jonge geliefden die moeten kiezen tussen familie en liefde: Estée, een jonge ballerina, en Felix, de jonge erfgenaam van zijn families bakkerij-imperium. Hun liefde zal de familie uiteindelijk verscheuren.