Het geheime leven van Albert Entwistle - Matt Cain RECENSIE

Recensie: Het geheime leven van Albert Entwistle - Matt Cain

Het geheime leven van Albert Entwistle geschreven door Matt Cain gaat over postbode Albert. Hij is al jaren postbode, maar krijgt op zijn 64e te horen dat hij zodra hij 65 wordt, moet stoppen met werken voor het postbedrijf. Albert schrikt hier van, zijn hele leven en hoe hij is, is geheel opgebouwd rond zijn werk als postbode. Hij weet dan ook niet wat hij met zijn toekomst aan moet. Tijdens één van zijn wandelingen beseft hij dat het eindelijk tijd is om mensen te laten zien wie hij werkelijk is, de persoon die hij vele jaren daarvoor heeft weggestopt. Daarvoor gaat hij op zoek naar zijn grote liefde George, de jongen waar hij tot over zijn oren verliefd op werd. Destijds werd het zijn van homo gezien als iets verkeerds, waardoor hij er toen voor heeft gekozen om dit weg te stoppen en zich te richten op zijn werk. Een beslissing waarvan blijkt dat het grote gevolgen heeft gehad in zijn hele doen en laten van zijn verdere leven.

De cover van het boek nodigt niet direct uit om het boek te gaan lezen, maar toch triggert de quote voorop ('Het is nooit te laat om jezelf te worden') wel iets waardoor je het boek wilt openslaan. Door ook de flaptekst blijkt dit verhaal zo veel meer te zijn dan je in eerste instantie zou verwachten.

Het geheime leven van Albert Entwistle zelf kent een goede opbouw. Als lezer leer je eerst Albert goed kennen. Je merkt in eerste instantie alleen zijn angsten op, maar gaandeweg leer je ook hoe hij zichzelf probeert te veranderen om toch nog iets van zijn leven te kunnen maken.Het thema van het verhaal is daarnaast ook nog steeds actueel. Verliefd zijn op iemand van hetzelfde geslacht mag dan in onze cultuur redelijk zijn ingeburgerd, er zijn nog steeds samenlevingen waar je hiervoor kan worden opgepakt. Door deze wetenschap zijn ook de keuzes die Albert in het verleden heeft gemaakt enigszins begrijpelijk. Dat hij voorafgaand aan zijn pensioen deze demonen uit het verleden aanpakt, is alleen maar een genot om over te lezen. Je ziet hem helemaal tot bloei komen. Dit terwijl hij in het begin een eenzaam persoon is die zijn vrije tijd niet anders vult dan met zijn kat Gracie praten en wandelingen maken.

Albert is zoals gezegd in het begin echt een grijs personage, en dit duidt niet alleen op zijn haarkleur. Hij is eenzaam, terwijl hij dit in het begin zelf nog niet echt door heeft, heeft geen vrienden en vindt sociale contacten moeilijk. Het is mooi om hem in het verhaal te zien veranderen in een open man die alles overheeft voor andere mensen in zijn leven en uiteindelijk ook sociale contacten niet meer schuwt.

Naast het verhaal van Albert krijg je ook een klein inkijkje in het leven van Nicole. Nicole woont in de postwijk van Albert en is een alleenstaande jonge moeder die probeert om alle eindjes aan elkaar te knopen. Ze sluit vriendschap met Albert en zorgt er voor dat hij op zoek gaat naar George. Maar Albert is ook een hulp voor haar. Door Albert ontplooit haar leven zich ook weer. De vriendschap tussen haar en Albert is er zeker één om trots op te zijn en te houden.

Het geheime leven van Albert Entwistle van Matt Cain lijkt in eerste instantie geen boek wat je als lezer een voldoening geeft na het lezen, maar niets is minder waar. Dit boek is zeker de moeite waard en zet je als lezer ook aan het denken over bepaalde kwesties, zoals eenzaamheid maar ook homohaat. Echt een toevoeging voor je boekenkast!

Het geheime leven van Albert Entwistle

Matt Cain

28 februari 2022

ISBN 9789026156618
    Uitgever De Fontein
    400 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Albert Entwistle is 64 jaar oud. Zijn hele leven, zijn hele identiteit, is opgebouwd rond zijn werk als postbode in een dorpje in Engeland. Maar dan krijgt hij te horen dat hij met pensioen moet, en opeens ziet Albert niets anders voor zich dan een lege, eenzame toekomst... Albert beseft dat het eindelijk tijd is om eerlijk te zijn over wie hij is, en wat zijn grootste droom is. Hij besluit op zoek te gaan naar zijn eerste en enige grote liefde, George, die hij bijna vijftig jaar geleden vaarwel heeft gezegd maar nooit is vergeten… Het is tijd dat Albert zijn vaste postrondje achter zich laat, en de wijde wereld intrekt!