Wondervrouwen - Stephanie Schuster RECENSIE

Recensie: Wondervrouwen - Stephanie Schuster

Alles wat je hart begeert is het eerste deel van de Wondervrouwen-trilogie van Stephanie Schuster. Deze roman speelt zich af in Beieren en dit eerste deel vertelt over vier succesvolle vrouwen, halverwege de jaren vijftig.

Luise Dahlmann is samen met Hans. Op het moment dat zijn dominante moeder sterft, heeft Luise grootse plannen met de vrijgekomen ruimte. Ze droomt van een eigen kruidenierswinkel! Ze wil zo graag onafhankelijk en succesvol zijn. Luise heeft een broertje met het syndroom van Down: Manni. Manni woont bij hun broer Martin op de boerderij en op een dag komt Marie ben hen wonen. Tegenover Luise woont Annabel, de vrouw van dokter Konstantin. Samen hebben ze een zoon, Friedrich en Annabel is bang dat haar man haar ontrouw is. De vierde vrouw in het verhaal is Helga. Helga vlucht voor de regels van thuis en komt als student-verpleegkundige in het ziekenhuis te werken waar Konstantin ook werkt. Alle vier de vrouwen hebben één ding gemeen: ze willen gelukkig zijn!

Wondervrouwen is geschreven vanuit de perspectieven van Luise, Helga, Annabel en Marie en dit maakt dat je alle vier de vrouwen goed leert kennen en je hun keuzes en gedachtegangen beter snapt. Het zijn stuk voor stuk sterke vrouwen met een duidelijk doel voor ogen. Marie: 'Ergens moest er toch ook voor haar een plek zijn waar ze mocht zijn wie ze was.' Ze geven niet op. Helga moet trouwen van haar ouders en dat wil ze niet. Ze vlucht naar Beieren: 'Ik maak in elk geval mijn eigen keuzes.' Luise is het niet eens met de ouderwetse opvattingen van Hans: 'Als het aan hem lag, moest ze thuisblijven en snel zwanger worden.

De hoofdstukken zijn vrij lang, maar toch leest het boek vlot. Er zit vaart in het verhaal en je wilt telkens weten hoe het met de afzonderlijke vrouwen verdergaat. Het taalgebruik is dat van de jaren vijftig, met woorden als 'sapperloot' en 'zeepkist'. Een televisie is een compleet nieuw, luxe artikel en de opvattingen zijn vaak nog erg ouderwets en zelfs ook nog discriminerend en of racistisch. Wondervrouwen laat zien dat je in de jaren vijftig nog niet zoveel luxe had. Geen stofzuiger zoals we die nu kennen en een doos kleurpotloden was zelfs een luxe!

Een les die Wondervrouwen meegeeft is dat mensen kunnen veranderen. Staar je niet blind op het beeld dat je van iemand hebt, want dat kan veranderen. Zowel in positieve als helaas ook in negatieve zin.

Stephanie Schuster heeft met Wondervrouwen een mooie roman geschreven, die vlot leest en ook nog eens leerzaam is. Je beseft je erna des te meer hoe vrij je tegenwoordig bent als vrouw, in hoeveel luxe we leven. Deze weg is echter vrijgemaakt door een aantal wondervrouwen voor ons in de geschiedenis. Deel 2 en deel 3 zullen de periode tot aan de Olympische Spelen van 1972 verhalen. Een aanrader voor liefhebbers van romans met historische feiten!

Wondervrouwen 1 - Wondervrouwen - Alles wat het hart begeert

1  2  3  4  5

Luise Dahlmann droomt van haar eigen kleine kruidenierswinkel. Het is 1953 en daar zou na jaren van schaarste alles wat je verlangt weer te koop moeten zijn. Ze ziet het al voor zich: de lange toonbank met grote snoeppotten erop, een koelsysteem voor verse producten, nylonkousen, boterkoekjes, verse broodjes op zondag. En het mooiste van alles: eindelijk onafhankelijk zijn. Drie vrouwen zal Luise daar steeds weer ontmoeten: Annabel von Thaler, de rijke doktersvrouw van hiernaast, de jonge student-verpleegkundige Helga Knaup en Marie Wagner die uit Pruisen is gevlucht. Nu er een nieuwe tijd is aangebroken, hebben ze allemaal één gemeenschappelijke wens: eindelijk weer gelukkig zijn.

Dit is het eerste deel van de succesvolle Wondervrouwen-trilogie: drie romans over het leven van vier vrouwen, van de economische bloei in het midden van de jaren vijftig tot de Olympische Spelen van 1972.