De Mitford-moorden: Jessica - Jessica Fellowes RECENSIE

Recensie: De Mitford-moorden: Jessica - Jessica Fellowes

In 1937 is het onrustig in Europa. Het fascisme in Duitsland wordt met argusogen in de gaten gehouden en in Spanje woedt een burgeroorlog. Ook de familie Mitford volgt de politieke ontwikkelingen op de voet en de verschillende zussen hebben ieder hun eigen, uitgesproken mening. Als Jessica 'Decca' Mitford verdwijnt en de sporen naar Zuid-Frankrijk leiden, is de angst groot dat ze de grens naar Spanje over is. Oudste zus Nancy schakelt hun voormalige kindermeisje Louisa Cannon en haar man, ex-politieagent Guy Sullivan in om Decca terug te halen. Voor het pas gestarte detectivebureau van Louisa en Guy is dit een belangrijke opdracht, zeker als de pers er lucht van krijgen. Als ze vervolgens bij een tweede vermissingszaak met lijntjes naar Spanje betrokken raken, komen ze terecht in een ingewikkeld spel van politiek en persoonlijke belangen.

De Mitford-moorden: Jessica is het vijfde boek in de De Mitford-moorden-serie van Jessica Fellowes. Na Nancy, Pamela, Diana en Unity is nu Jessica 'Decca' Mitford aan de beurt de hoofdrol te spelen. Natuurlijk lezen we meer over hoe de levens van de andere zussen verlopen zijn sinds De Mitford-moorden: Unity, zoals we ook Decca al kennen door haar bijrol in de eerdere boeken. Waar ze vroeger vooral een van de kleintjes was (de serie start in 1920), is ze nu een volwassen vrouw die haar eigen keuzes maakt. Die ontwikkeling is een deel van de charme van het volgen van een serie als De Mitford-moorden. Fellowes maakt je deelgenoot van alles wat deze familie meemaakt, vele jaren lang – en er gebeurt nogal wat in hun levens. Dat wil je best blijven volgen.

Dat de Mitford-zussen echt bestaan hebben, weten we inmiddels. Het is goed te begrijpen dat Fellowes in hun levens inspiratie heeft gevonden voor het schrijven van haar boeken. Via Decca leren we daarbij meer over een stukje geschiedenis dat niet vaak de hoofdrol speelt in romans. Fellowes zoomt in De Mitford-moorden: Jessica namelijk in op de gevolgen die de Spaanse Burgeroorlog had voor de Zuid-Franse stad Bayonne. Dat was in 1937 namelijk een verzamelplaats voor vluchtelingen uit het zuiden en fanatiekelingen uit het noorden. Daar kun je inderdaad prima een paar goede scènes van een moordmysterie situeren, wat Fellowes met verve doet. En zo kennen we haar ook. In haar boeken komt het verleden tot leven.

De rol van de Mitford-zussen is in De Mitford-moorden: Jessica wel een stuk minder sterk dan in de eerdere delen. Was Louisa in het verleden vaak echt een onderdeel van het leven van (een van) de zussen. In Jessica lijkt ze eindelijk op eigen benen te gaan staan, met een eigen gezin en een eigen detectivebureau. Ook het verhaal maakt zich meer los van de familie Mitford. Bij de moordzaak in dit boek zijn de zussen amper betrokken. Dat geeft wel wat het gevoel alsof je twee verschillende verhalen aan het lezen bent, en Fellowes net iets te krampachtig moeite doet om ze bij elkaar te houden. Daardoor is De Mitford-moorden: Jessica misschien niet het beste deel uit de serie. Maar Fellowes levert opnieuw een goed leesbaar boek af. De levens van de Mitford-zussen blijven intrigerend, hoewel Louisa nu met kop en schouders boven hen uitsteekt als interessant personage. Alleen al vanwege haar is het een prettige gedachte dat er nog een zesde zus is, en daarmee een zesde deel in deze serie.

De Mitford-moorden: Jessica

1  2  3  4  5

Een burgeroorlog en er dreigt oorlog met Duitsland. Binnen de Mitford-familie is het al niet veel rustiger: de verschillende zussen staan lijnrecht tegenover elkaar in hun politieke opvattingen en zijn daardoor meer verdeeld dan ooit. Als Jessica ‘Decca’ Mitford spoorloos verdwijnt besluit haar oudste zus Nancy om contact op te nemen met hun voormalige kindermeisje en chaperonne, Louisa Cannon.

Louisa en haar man, ex-politieagent Guy Sullivan, hebben hun eigen detectivebureau geopend en dat is redelijk succesvol, maar zo’n belangrijke zaak als deze hebben ze nog niet aan de hand gehad. Al snel wordt duidelijk dat de communistische Decca mogelijk naar de oorlog in Spanje is vertrokken – en niet alleen. Wanneer er vervolgens een tweede, aparte vermissingszaak wordt geopend, ontdekken Louisa en Guy dat elk huwelijk geheimen kent, maar dat sommige dodelijker zijn dan andere…