De meestervervalser - Annemarie Jongbloed RECENSIE

Recensie: De meestervervalser - Annemarie Jongbloed

Bilal, een tienjarige jongen, woont thuis bij zijn mama en zijn kleine zusje Aya. Ze zijn arm en Bilal moet regelmatig op zijn zusje passen, omdat zijn mama moet gaan werken. Op een dag ontmoet hij Sterre, een rijk meisje waarvan de mama directeur is van een museum. Zij vertelt dat er in het museum een tekenwedstrijd is waar Bilal aan kan deelnemen als hij wil. Bilal houdt van tekenen en is een meester in het namaken van kunstwerken. Dit valt ook de crimineel Gekke Gerrit op die een sluw plannetje bedenkt...

In De meestervervalser, geschreven door Annemarie Jongbloed, volgen we Bilal, een tienjarige jongen die het thuis niet breed heeft. Zijn mama staat er alleen voor en werkt in een café waar ze lange shiften werkt. Hierdoor dient Bilal vaak op zijn zusje te passen en voor haar te zorgen. Omdat ze thuis arm zijn, hebben ze niet altijd het nodige geld voor kledij of schoenen en zelfs voor eten is er niet altijd voldoende geld. Zo zijn Bilals schoenen eigenlijk versleten en gaat hij vaak niet naar school, om te verbergen dat ze eigenlijk geen geld hebben om nieuwe schoenen te kopen. Bilal's situatie is ronduit schrijnend en de thematiek armoede en geldproblemen wordt pakkend weergegeven in De meestervervalser.

Eén van Bilal's talenten is tekenen. Wanneer hij kennismaakt met Sterre, een rijk meisje, laat haar mama, directeur van een museum, weten dat er een tekenwedstrijd is waar hij aan kan deelnemen. Bilal kan heel goed schilderijen van anderen namaken. Dit valt ook Gekke Gerrit, hun huisbaas en werkgever van zijn mama, op en brengt hem op ideeën. Hij chanteert Bilal en brengt hem in een moeilijk parket.

De papa van Bilal heeft het gezin verlaten en is naar Marokko gevlucht. Bilal heeft het er zeer moeilijk mee. Dit wordt enkele keren aangekaart in het verhaal, maar wordt niet verder uitgewerkt door de auteur.

Annemarie Jongbloed, de auteur en voordien leerkracht, heeft een zeer vlotte schrijfstijl en vertelt het verhaal vanuit het hoofdpersonage, Bilal. Als lezer krijg je zo een nauwkeurig en gedetailleerd beeld van de problemen die Bilal ervaart in zijn leven. Alhoewel De meestervervalser een vrij zware problematiek aankaart, namelijk armoede, is het verhaal toch ook avontuurlijk en grappig. Bovendien leer je als lezer meer over kunst, wat toch ook een boeiend onderwerp is in dit boek.

De meestervervalser leent zich dan ook om het thema armoede te bespreken in de klas. Kunstwerken namaken, zoals in dit boek ook gebeurt, kan wel leuk zijn als activiteit om met kinderen te doen. Er is eveneens mooi aandacht besteed aan de mexicaanse kunstenares Frida Kahlo. Leuk om nadien met kinderen de werken van deze kunstenares te bestuderen!

De meestervervalser is een pakkend en ontroerend verhaal voor lezers vanaf 9 jaar met bijzondere aandacht voor armoede en kunst.

De meestervervalser

1  2  3  4  5

Mijn schoenen zijn stuk dus ik ga niet naar school. ‘Ze hoeven niet te zien dat je schoenen stuk zijn,’ heeft mama gezegd. ‘Niemand hoeft te weten dat ik het geld niet heb.’

Bij Bilal thuis zijn ze arm. Dan ontmoet hij Sterre, een rijk meisje met een moeder die directeur is van een museum. Zij moedigt hem aan om mee te doen aan een tekenwedstrijd. Maar Bilal kan niet zomaar goed tekenen, hij kan perfect kunstwerken namaken. En dat valt ook de verkeerde mensen op: Bilal wordt gedwongen om beroemde schilderijen te vervalsen…