Een huwelijk in het Duincafé - Debbie Johnson RECENSIE

Recensie: Een huwelijk in het Duincafé - Debbie Johnson

Na enige jaren afwezigheid is Auburn weer teruggekeerd naar haar geboortedorp Budbury. Ze runt de plaatselijke apotheek en samen met haar broer Van en zusje Willow, zorgt ze voor haar moeder Lynnie, die aan het dementeren is. Auburn is al enige tijd gelukkig met haar vriend Finn. Plotseling verschijnt iemand uit haar verleden in Budbury en wordt duidelijk dat ze nog één en ander heeft op te biechten richting Finn. Deze gebeurtenissen zijn een krachtmeting voor hun nog prille liefde.

Een huwelijk in het Duincafé is het zesde deel van de serie over het Duincafé en de gemeenschap Budbury, in Engeland. Personages uit eerdere delen passeren in het verhaal en zo kom je direct te weten hoe het hen verder vergaat. Voor het totaalbeeld en het volgen van alle levensverhalen is het goed om alle delen van deze serie te lezen en niet enkel dit losse laatste deel.

Auburn is een aansprekend hoofdpersonage. Vanaf haar geboorte heeft ze opvallend rode haren, ook wel kastanjebruin en dat is juist de vertaling van de door haar moeder gegeven naam. Auburn heeft in het verleden worstelingen gekend door haar bijzonder vrije opvoeding en een wilde tijd in Spanje. Toch lijkt Auburn het nu redelijk op orde te hebben. Ze heeft een leuke man aan de haak geslagen, fijne vrienden om zich heen en een eigen apotheek. Daarnaast heeft ze een missie om eenzamen in Budbury bezoekjes te brengen en op te fleuren. Toch wordt dit alles opgeschud door een oude bekende die onaangekondigd op het toneel verschijnt.

Het Duincafé vormt ook in dit zesde deel een mooie achtergrond voor levensverhalen over vriendschap, trouw en liefde. Door de beeldende schrijfstijl van auteur Debbie Johnson heb je als lezer soms het gevoel ook in het café te zitten en de dorpsgenoten om je heen te zien. Op deze manier kun je goed met de personages meeleven.

Aan het eind van het boek laat de auteur weten dat dit zesde deel het einde is van de serie over het Duincafé. Het is erg bijzonder hoe we als lezer mee mochten genieten van de hartverwarmende hechte groep vrienden van het Duincafé. De leeftijden lopen van 0 tot in de negentig, maar toch is iedereen met elkaar verbonden. Duincafé is een plek waar iedereen zichzelf kan zijn, wordt opgenomen in de vriendengroep en men naar elkaar omziet. Eigenlijk had de acteur nog wel even door mogen gaan met deze serie, maar ze besluit op het hoogtepunt af te sluiten en dat is ook te waarderen.

In haar dank- en slotwoord neemt de auteur je mee in haar mijmeringen over de levensloop van de hoofdpersonages uit de serie. Een leuke afsluiting, waardoor je Een huwelijk in het duincafé met een goed gevoel kunt dichtslaan.

Duincafé 6 - Een huwelijk in het Duincafé

1  2  3  4  5

Het Duincafé maakt zich op voor een groots feest – een huwelijk! De enige die daar geen tijd voor lijkt te hebben is Auburn Longville. Tussen de zorg voor haar moeder, het intrekken bij haar zus en het runnen van de plaatselijke apotheek door, is het leven al druk genoeg – en het staat op het punt nog drukker te worden. Tot haar grote schrik arriveert er iemand in het dorp die alles in de war kan schoppen. Iemand die ook haar nieuwe relatie met de beeldschone Finn Jensen in gevaar kan brengen. Het is de hoogste tijd voor Auburn om een bepaalde gebeurtenis uit het verleden eindelijk op te biechten.