Het boek van de galg - Thomas Enger RECENSIE

Recensie: Het boek van de galg - Thomas Enger

In een appartement in Oslo wordt een dode man gevonden. Naast hem ligt een bewusteloze vrouw met een schotwond en in een hoekje zit een achtjarig meisje geheel in shock voor zich uit te staren.Wie is de man die hen vond? Hij heeft een opmerkelijk verhaal over hoe hij in het appartement is gekomen. Verzonnen? De waarheid? Wat is zijn relatie tot de slachtoffers? De vader van de vrouw blijkt al tweeënhalf jaar vermist. Hebben deze zaken met elkaar te maken? Zou hij dan nog in leven zijn? Zo ja waar is hij nu en wat is zijn rol in het hele verhaal?

Het boek van de galg is een ijzingwekkende thriller over man die uitgroeit tot een psychopatische seriemoordenaar.Het boek van de galg van Thomas Enger is een echte Scandinavische thriller. Deze hebben net wat meer diepgang dan gewone thrillers waardoor het verhaal interessanter wordt en de personages meer vorm krijgen. De schrijfstijl van Enger is gelijk aan die van zijn collega’s. Dialogen, beschrijvingen van de omgeving, emoties ze zijn allemaal even realistisch wat maakt dat je gelijk middenin het verhaal zit.

Het boek bestaat uit vijf delen en is onderverdeeld in kleine hoofdstukken. In het eerste deel maken we kennis met alle personages. Hoofdpersoon Eva, haar vader Peter, de moordenaar en de rechercheurs die de zaak onderzoeken. Hoewel elk hoofdstuk tussen de personages switcht is het zeker niet storend en makkelijk te volgen. De keuze van Enger om dit zo te doen is heel begrijpelijk. De verhalen vullen elkaar aan waardoor je het grotere geheel ziet: het verleden en heden, het waarom, de trauma’s die er spelen, alles valt op zijn plek.

Het boek van de galg leest als een trein, je kunt het bijna niet wegleggen. Het bevat wel wat standaard elementen die je in elke thriller tegenkomt: meerdere moorden, ontvoering, ontsnapping, een team van rechercheurs die de zaak op dezelfde manier onderzoeken, je zult veel herkennen als je graag thrillers leest. Ook het eind heb je snel door, maar gelukkig zorgt Enger voor wat originele wendingen in diverse scènes waardoor het boek geen dertien in een dozijn is. Vaak rijzen er tijdens het lezen vragen op, maar met dit boek is dit minder. Misschien omdat alles zo goed beschreven is en je onbewust al antwoord op die vragen krijgt? Of is het toch een tikje voorspelbaar?

Desalniettemin is Het boek van de galg een boek dat je niet mag overslaan. Het is een goed geschreven, spannend verhaal dat makkelijk leest. Ideaal voor een weekendje voor jezelf, op vakantie of onderweg in het openbaar vervoer. Pas op met het laatste, je hebt kans dat je zo in het boek zit dat je vergeet uit te stappen!

Het boek van de galg

1  2  3  4  5

Een aanslag: Eva overleeft een moordaanslag in haar eigen huiskamer. Op de grond naast haar ligt een dode man die ze niet kent. In de gang zit een doodsbang meisje van 8 jaar dat niet kan praten.

Een verdwijning: Peter, een stille, depressieve man, betaalt zijn hypotheek af en neemt grote geldbedragen op. Dan verdwijnt hij zonder enig spoor achter te laten. Anderhalf jaar later geeft hij een teken van leven, door een e-mail te sturen die een kettingreactie veroorzaakt van gebeurtenissen die verschrikkelijke gevolgen zullen hebben voor zijn naasten. En voor hemzelf…

Een moordenaar: Chris groeit op in een ontwricht gezin dat getekend is door een verdrinkingsongeluk net na zijn geboorte. Hij ontwikkelt een ongezonde levenshouding ten aanzien van de dood en een verstoorde verstandhouding met andere mensen. Maar hij leert zichzelf aan om zich net zo normaal voor te doen als anderen, zodat hij kan doen wat hij het liefste doet: moorden.