De brandende zon - Christoffer Carlsson RECENSIE

Recensie: De brandende zon - Christoffer Carlsson

De politie in een klein dorpje genaamd Tiarp ontvangt op de dag dat Olof Palme vermoord wordt een telefoontje van een man die zegt een vrouw te hebben vermoord. Ook geeft hij aan dat er meer zullen volgen. Politieman Sven Jörgenssons is betrokken bij de zaak en zal er zijn levenswerk van maken. Ook zoon Vidar is betrokken bij de zaak. Er zijn weinig aanwijzingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat de moordenaar gevonden kan worden.

De Brandende Zon is een thriller over een tijdspanne van zo'n dertig jaar. Vader Sven Jörgenssons en zoon Vidar Jörgenssons wijden hun werkende leven aan deze zaak. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de schrijver van het verhaal. Hij heeft de Tiarpmoorden onderzocht en vertelt het verhaal vanuit zijn perspectief. Echter wisselt hij wel de perspectieven tussen verschillende personages in het verhaal. De keuze gemaakt door Carlsson voor dit perspectief is origineel.

Doordat je het verhaal van buitenaf meekrijgt is het verhaal niet zo spannend als een gemiddelde thriller. Je voelt geen betrokkenheid tot een bepaald personage en hebt het gevoel dat je een beetje buiten het verhaal staat en ernaar kijkt. Ook de zoektocht naar de moordenaar verloopt langzaam. Er zit geen vaart in de zoektocht. Deze is ook niet gemakkelijk omdat er weinig aanwijzingen zijn. Dit alles zorgt ervoor dat het verhaal je niet echt aangrijpt en zorgt er ook niet voor dat het een super spannende thriller is.

Nadat het verhaal van Sven en Vidar verteld is, komen we terug bij de verteller in het hier en nu. Hij maakt de zoektocht naar de moordenaar af en doet uiteindelijk nog een aantal interessante ontdekkingen. Dit deel van De Brandende Zon zorgt voor wat spanning en snelheid in het verhaal waar je als lezer op een gegeven moment eigenlijk wel naar verlangt. Ook is dit onderdeel echt een goede toevoeging aan het verhaal.

Carlsson heeft met De Brandende Zon geen spannende thriller neergezet. Echter is het perspectief wel origineel bedacht. Er wordt gebruik gemaakt van een verteller die uitleg geeft over zijn onderzoek rondom de moorden. Het einde van het verhaal is een interessante aanvulling aan het boek. Om deze redenen krijgt De Brandende Zon 3 hartjes.

De brandende zon

1  2  3  4  5

1986. Op de dag dat Olof Palme wordt vermoord in Stockholm ontvangt de politie in het kleine dorpje Tiarp een telefoontje van een man die zegt een vrouw te hebben vermoord. ‘Er zullen er meer volgen,’ wordt er gezegd, en dan wordt de verbinding verbroken.
    De moord op Olof Palme zal Zweden voor altijd veranderen, maar voor politieman Sven Jörgenssons en zijn tienerzoon Vidar zal de zaak van de omgebrachte vrouw een levenslange obsessie worden. Het lijkt er zelfs op dat twee andere vrouwen ook het slachtoffer zijn geworden van de zogenaamde Tiarp-moordenaar. Er zijn weinig aanwijzingen, maar Sven zet de achtervolging in. Wie is de moordenaar? Wie wordt zijn volgende slachtoffer? En hoelang zal het duren voordat hij wordt ontmaskerd?