Door een roze bril - Vannessa Thuyns RECENSIE

Recensie: Door een roze bril - Vannessa Thuyns

Stella heeft als psychologe de praktijk in Friesland van haar overleden moeder overgenomen. Het is een prima praktijk die vooral de lokale gemeenschap helpt, maar van uitdaging is niet echt sprake. Het leven van Stella loopt dus op rolletjes. Totdat Stella haar beste vriendin Pleun te hulp schiet en aan de slag gaat bij als teamcoach bij een bedrijf in Amsterdam. Alleen, het team wordt gedomineerd door een aantal vreselijke figuren. Het lijkt dus een onmogelijke klus, maar stiekem begint Stella ook steeds meer haar draai te vinden in de grote stad. En dan is er ook nog de norse Thijs, een van de teamleden zij coacht, die steeds meer in haar hoofd gaat spoken...

Door een roze bril is een heerlijke feelgood-roman van Vannessa Thuyns, waarbij we kennis leren maken met Stella. Stella woont in het verre Friesland en nadat haar moeder overleed heeft ze haar moeders psychologiepraktijk overgenomen. De praktijk helpt personen uit de lokale gemeenschap, en door de jaren heen is het klantenbestand niet veranderd. Kortgezegd gebeurt er dus niet zo veel spannends in Stella's leven, totdat haar beste vriendin Pleun met het verzoek komt om Stella aan de slag te laten gaan als teamcoach voor een Amsterdams bedrijf. Vanaf dat moment is Stella's leven omgegooid, maar toch weet ze positief te blijven. Al met al is Door een roze bril een vermakelijk boek die je binnen de kortste keren uit hebt, met een grote glimlach op je gezicht.

Stella is een onwijs fijn personage om te volgen. Desondanks er vele onplezierige gebeurtenissen plaatsvinden in het boek, blijft ze positief. Ze kijkt, in haar eigen woorden, vaak door een roze bril. Zo vaak zelfs, dat je haar op een gegeven door elkaar wil schudden omdat je vindt dat ze beter voor zichzelf op moet komen. Ze is een enorme people pleaser in hart en nieren, maar weet daardoor haar grenzen niet altijd goed aan te geven. Het fijne hieraan is dat vele lezers zich hierdoor goed zouden kunnen identificeren met Stella. Ze lijkt wel levensecht en de keuzes die ze maakt zullen voor velen herkenbaar zijn. Zo bijvoorbeeld ook het feit dat ze positief en vriendelijk wil blijven naar het team dat ze coacht, ook al zitten er een aantal onuitstaanbare personen tussen. Dit is iets wat vrijwel iedereen zou doen, omdat het toch haar werk is. Maar dit betekent ook niet dat ze álles hoeft te pikken, toch? Gelukkig doet ze dat op een gegeven moment niet meer en durft ze echt voor haarzelf op te komen.

Door een roze bril is een boek dat onwijs lekker wegleest. Vannessa Thuyns heeft een heel prettige schrijfstijl: toegankelijk maar niet te simpel. Door deze prettige schrijfstijl zal je het boek ook niet weg kunnen leggen! Het verhaal is daarbij ook vermakelijk en als lezer blijf je benieuwd hoe het gaat aflopen. Niet dat het een extreem spannend verhaal is, maar het blijft boeien doordat Stella een interessant leven krijgt nadat ze in Amsterdam is gaan werken. Om een tipje van de sluier te geven: ze heeft thuis, in Friesland, een vriend zitten die nog in de scheiding ligt met zijn ex... Terwijl Stella's oog ook regelmatig valt op de norse Thijs – een van de teamleden die ze coacht. Hoe gaat ze daarmee om? Maar ook: hoe rond ze deze klus als teamcoach succesvol af? Waar hoort ze nou echt thuis: in Amsterdam of Friesland? Dit zijn maar een aantal voorbeeldvragen waardoor het verhaal blijft boeien.

Heb je zin in een heerlijke feelgood-roman van eigen bodem, die ook nog eens heerlijk wegleest? Dan is Door een roze bril een dikke aanrader!

Door een roze bril

1  2  3  4  5

Psychologe Stella krijgt een onmogelijke opdracht; ze moet op korte termijn een team coachen dat elkaar continu in de haren vliegt. Met tegenzin verruilt ze haar eigen praktijk en huis in Friesland voor een tijdelijke logeerplek bij haar beste vriendin Pleun in hartje Amsterdam.

Stiekem bevalt het leven in de bruisende stad haar best goed, maar hoe moet het dan met jeugdliefde Hidde? En Friesland verlaten is geen optie, want het houdt de herinnering aan haar dierbare moeder springlevend. Of heeft haar tweestrijd meer te maken met Thijs, een van de teamleden die even aantrekkelijk als ongrijpbaar is?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox